Yleistä auton ostosta Saksassa

Saksa käytettyjen autojen ostomaana

Käytettyjen autojen tuonti ulkomailta jatkuu, vuonna 2022 tuotiin Suomeen noin 41 000 käytettyä henkilöautoa. Yleisimmät tuontimaat olivat Ruotsi ja Saksa.

Saksassa on koronapandemia jälkivaikutusten ja kaupan alan jakeluketjujen vaikeuksien vuoksi pitkät odotusajat uuden auton ostajille. Tämän vuoksi uudehkoja käytettyjä autoja on ostettu enemmän, minkä vuoksi käytettyjen autojen tarjonta on vähentynyt. Vuonna 2022 nousivat käytettyjen autojen hinnat noin 19 % inflaation myötä.

Uusien ja käytettyjen autojen kauppiaita on yli 36 000. AutoBild –lehti on tutkinut jo kahdeksantena vuotena tilastointiyritys Statistan avulla 1 000 Saksan parasta autokauppiasta. Tulokset on julkaistu helmikuussa 2023 ja ne ovat ladattavissa pdf-tiedoston muodossa AutoBild –lehden sivuilta.

Maassa on myyty viime vuosiin asti vuosittain noin 7 miljoonan käytettyä autoa, mutta vuonna 2021 jäätiin alle 7 miljoonan ja vuonna 2022 myynti oli vain 5,6 miljoonaa. Asiantuntijoiden mukaan käytettyjen autojen kaupan heikentynyt tilanne jatkuu vuonna 2023 ja kenties tulevinakin vuosina.
Lähde: ADAC/Gebrauchtwagen

Monen autonostajan ostosmatka alkaa internetistä. Esimerkiksi erittäin suositulla mobile.de-sivustolla oli vuoden 2023 alussa noin yhden miljoonan käytetyn henkilöauton tiedot. Autoscout24-sivustolla oli lähes 700 000 myynti-ilmoitusta. Kun sopiva kohde on löytynyt ja tapaaminen myyjän kanssa on sovittu, on hyvä perehtyä huolellisesti ennen ostosmatkalle lähtöä kaupanteon vaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä eri viranomaisten rooleihin. Autoliiton internetsivut opastavat ostajaa monipuolisesti.

Vaikka Saksa onkin monelle auton ostajalle unelmamaa runsaan tarjonnan ja täsmällisten asiapapereidensa ansiosta, suureen määrään mahtuu monenlaista kauppiasta ja monenlaista ajoneuvoa.

Autoliiton saksalaisen sisarjärjestön ADAC:n verkkosivuille on koottu tietoa erimerkkisistä käytetyistä autoista. Kunkin automallin kohdalle on merkitty mm. takaisinkutsut, tekniset tiedot, korjaamokulut sekä yleinen arviointi auton hyvistä ja huonoista puolista. ADACin sivuilla on tiedot noin sadasta eri automallista.

Virhevastuulaki Saksassa

Virhevastuulain perusteella myyjäliike on kahden vuoden ajan vastuussa tuotteessa myyntihetkellä olleista virheistä. Käytettyjen autojen myynnissä saa yrittäjä eli autoliike rajata vain yhden vuoden pituiseksi. Jos ostaja on yksityishenkilö ja virhe ilmenee autossa kuuden kuukauden sisällä kaupanteosta, voidaan olettaa virheen olleen autossa jo kaupantekohetkellä. Myyntiliikkeen vastuulla on todistaa toisin. Kuuden kuukauden jälkeen ostajan on pystyttävä todistamaan virheen olleen autossa jo sen luovutushetkellä. Saksan kauppalakia on muutettu niin, että 1.1.2022 jälkeen solmituissa kaupoissa määräaika onkin kokonainen vuosi auton luovutuspäivästä alkaen.

Viat eivät automaattisesti johda kaupan purkamiseen vaan myyjällä on oikeus korjata auto. Ennen kauppalain 1.1.2022 voimaan tullutta muutosta tehtyihin kauppoihin päti se, että myyjä sai korjata virhettä kaksi kertaa. Kauppalain muutoksen jälkeen tehdyissä kaupoissa korjauskertojen määrä voi vaihdella tapauskohtaisesti. Ostaja voi vaatia kaupan purkua tai kauppahinnan alentamista seuraavista syistä:

  • myyjä on lopullisesti kieltäytynyt korjaamasta virhettä
  • virheen korjaus on epäonnistunut (ennen 1.1.2022 tehdyissä kaupoissa korjauskertoja sai olla kaksi, tämän jälkeen tehdyissä kaupoissa korjauskertojen määrä voi vaihdella tapauskohtaisesti)
  • virheen korjaaminen ei ole myyjälle mahdollista

Kauppias voi myös liittää kauppakirjaan luettelon auton vioista, jotta asiakas ei voisi valittaa niistä myöhemmin.

Auton ostajan on muistettava, että virhevastuulaki on voimassa vain, jos myyjänä on autoliike ja ostajana yksityishenkilö. Se ei ole voimassa kahden yrityksen tai kahden yksityishenkilön välisissä kaupoissa.

Vaikka tässä kerrotaankin kaupanteon kompastuskivistä, on ajoneuvon ostaminen Saksasta pääsääntöisesti turvallista. Todisteena tästä maanteillämme liikkuu tuhansittain Saksasta tuotuja autoja ja moottoripyöriä. Kun ostaja valmistautuu huolellisesti ostosmatkaansa tutustumalla tarvittaviin asiapapereihin ja perehtyy tarvittaessa asiantuntijan kanssa yhdessä kaupan kohteeseen, ei ongelmia pitäisi syntyä.

Katso tarkempaa tietoa virhevastuusta ja ostajan oikeuksista.

 

Ostetun ajoneuvon rekisteröinti Saksassa Suomeen ajoa varten

Katso tästä aiheesta erikseen laaditut osiot:

”Miten Saksan vientikilvet hankitaan?” ja ”Lyhytaikaiset, keltaperäiset siirtokilvet”

 

Tiivistetyt ohjeet ostosta ja tuonnista Suomeen

  • Päätös budjetista: auton ostohinta, autovero, auton noutokulut.
  • Sopivan automerkin ja mallin valinta.
  • Päätä, lähdetkö itse matkaan, vai ulkoistatko hankinnan. Kontakteja löytää verkosta.
  • Tutustu autotarjontaan (esim. Autoscout24 , Mobile, Autouncle )
  • Valitse paras vaihtoehto ja pari muuta vaihtoehtoa, jotka sijaitsevat suhteellisen lähellä (< 200 km) toisiaan.
  • Päätä hakuajankohta ja varaa noin 3-5 matkapäivää. Varaa lennot/laivamatkat ja vuokraa auto. Hyödynnä Autoliiton tarjoukset. Ota mukaan oma navigaattori, vaikka vuokra-autossa sellainen olisikin.
  • Soita myyjille ja sovi auton näytöstä. Jos et saa myyjää kiinni, unohda kyseinen kohde.
  • Kun olet perillä Saksassa, soita vielä myyjälle ja varmista tapaaminen.
  • Tarkasta auto päällisin puolin ja tutki huoltokirja. Varmista, että huoltokirjassa on sama valmistenumero kuin autossa. Voit vaatia myös digitaalisen huoltokirjan tulostamista paperille.
  • Jos kaikki näyttää hyvältä, vie auto vielä kuntotarkastukseen. (TÜV:n toimipisteet löytyvät verkosta).
  • Laadi kauppakirja yhdessä myyjän kanssa.
  • Ota yhteyttä omaan vakuutusyhtiöösi ja sovi auton vakuuttamisesta (jos saksalainen rekisteröintitoimisto hyväksyy suomalaisen liikennevakuutuksen).
  • Jos auto ei ole rekisterissä, kysy, saatko autoon viiden päivän keltaperäiset siirtokilvet, vai pitääkö autoon hankkia punaiset, enintään vuoden voimassa olevat vientikilvet.
  • Rekisteritoimistossa käynti on pakollinen nykyään. Rekisteröijä haluaa varmistaa valmistenumeron tarkastuksella, että auto on sama kuin papereissa mainitaan. Samalla varmistat sen, että auto on pois rekisteristä ja siirtyy nimiisi jo Saksan päässä.
  • Rekisteröintitoimistojen läheisyydessä on useita kilpisepän liikkeitä, joista voi ostaa liikennevakuutuksen Saksan tilapäiskilville (jos rekisteröijä ei hyväksy suomalaista liikennevakuutusta).
  • Ota yhteyttä suomalaiseen vakuutusyhtiöön ja lähetä kuva rekisteriotteesta ja kauppakirjasta. Näin voit saada kaskonkin heti voimaan.
  • Suomeen saavuttuasi tee käyttöönottoilmoitus sähköisesti OmaVerossa.
  • Jos haluat käyttää ajoneuvoa Suomessa ennen sen rekisteröintiä, ajoneuvolla on oltava voimassa oleva rekisteröinti toisessa ETA-valtiossa ja liikennevakuutus, tai ajoneuvolle on hankittava suomalainen siirtolupa rekisteröintejä tekevältä katsastustoimipaikalta tai tietyiltä Tullin toimipaikoilta.
  • Jos ajoneuvolla ei ole voimassa olevaa rekisteröintiä, tee siirtolupahakemus. Väliaikainen (3 kk) siirtolupa päättyy autoverotuspäätöksen eräpäivänä.
  • Tee viiden päivän sisällä käyttöönottoilmoituksen tekemisestä Verohallinnolle autoveroilmoitus OmaVerossa.
  • Maksa autovero.
  • Vie auto rekisteröintikatsastukseen.

Tekstin runko: Moottori 3/2014, kirjoittaja Lauri Mannermaa

 

Hyödyllisiä internetosoitteita

www.autoscout24.de

www.mobile.de

www.adac.de

www.kba.de

https://www.kkv.fi/ (Kuluttaja- ja kilpailuvirasto)
www.autouncle.fi

www.traficom.fi/fi/liikenne/autoilijalle/ajoneuvon-maahantuonti