1. Rekisterinpitäjä ja yhteyshenkilö

Rekisterinpitäjän yhteystiedot
Autoliitto ry
Hämeentie 105 A
Autoliitto ry jäljempänä ”Autoliitto” ”me” tai ”meidän”.

Rekisterinpitäjän yhteyshenkilö
Marko Haaranen, Tietosuojavastaava
tietosuojavastaava(at)autoliitto.fi

2. Mitä tietoja käsittelemme?

Seuraavassa kerromme mitä eri tietoja voimme käsitellä ja millä tavoin keräämme niitä.

2.1. Ottaessasi yhteyttä tai antaessasi palautetta verkkosivujen verkkolomakkeen kautta:

• Yhteydenoton tai palautteen aihe
  • Viestin sisältö
  • Yhteystiedot (nimi, puhelunnumero, sähköposti)
  • Tieto Autoliiton jäsenyydestä

2.2. Tilatessasi Autoliiton uutiskirjeen:

• Sähköposti

2.3. Ilmoittautuessasi järjestämäämme tapahtumaan verkkosivujen verkkolomakkeen avulla:

• Tieto erityisruokavaliosta
  • Muiden osallistujien yhteystiedot ja tieto erityisruokavaliosta
  • Muut tapahtumaa koskevat tarpeelliset tiedot

2.4. Ilmoittautuessasi Autoliiton jäsenmatkalle verkkosivujen verkkolomakkeen avulla:

• Autoliiton jäsennumero
  • Yhteystiedot (nimi, puhelunnumero, sähköposti)
  • Tieto erityisruokavaliosta
  • Osoitetiedot
  • Toisen osallistujan yhteystiedot ja tieto erityisruokavaliosta

2.5. Kirjautuessasi sisään Autoliiton jäsenille tarkoitetulle alueelle verkkosivuilla:

• Käyttäjätunnus ja salasana
  • Kirjautumiskohtaiset lokitiedot

2.6. Ilmoittaessasi osoitteenmuutoksesta verkkosivujen verkkolomakkeen kautta (vain Autoliiton jäsenet):

• Osoitetiedot

Huomaa, että päivitämme jäsentemme osoitetietoja myös automaattisin menetelmin yhteistyössä Postin kanssa.

2.7. Irtisanoessasi Autoliiton jäsenyyden verkkosivujen verkkolomakkeen kautta:

• Jäsenyyden irtisanomisaika
  • Palaute

2.8. Evästeiden avulla kerätyt ja/tai pääteltävät tiedot:

• Verkkosivujen käytöstä kerätyt tiedot, esimerkiksi mitä Autoliiton verkkosivujen osia olet selaillut ja mistä palveluista olet hakenut tietoja (mukaan lukien käyttö- ja selaustietojen avulla pääteltävät kiinnostuksen kohteet kohdennettua markkinointia varten)
  • Tiedot selaimesta, selainversiosta, käyttöjärjestelmästä, mobiililaitteen mallista ja IP-osoitteesta

Huomioi, että joillakin Autoliiton verkkosivuilla tai -palveluilla, kuten AL-kaupalla, on oma tietosuojaselosteensa, jonka mukaisesti henkilötietoja käsitellään.

3. Henkilötietojen käyttötarkoitukset ja käsittelyn oikeusperusteet

Seuraavassa kerromme mitkä ovat keräämiemme tietojen käyttötarkoitukset sekä mitkä ovat henkilötietojen käsittelyn oikeusperusteet:

Henkilötietojen käyttötarkoitusKäsittelyn oikeusperusteLisätietoja
Verkkosivujen kautta lähetettyjen yhteydenottojen tai palautteiden käsitteleminen.Oikeutettu etu.Meillä on oikeutettu etu vastaanottaa ja käsitellä meille lähetettyjä yhteydenottoja tai palautteita asiakaspalvelun hoitamiseksi sekä oman toimintamme kehittämiseksi.
Uutiskirjeen lähettäminen.Oikeutettu etu ja suostumus.Meillä on oikeutettu etu kerätä sähköpostiosoitteesi, jos haluat tilata uutiskirjeemme.

Katsomme, että annat suostumuksesi uutiskirjeen lähettämistä varten, kun omalla aktiivisella toimellasi teet tilauksen.
Tapahtumien järjestäminen ja niihin liittyvien ilmoittautumisten käsitteleminen.Oikeutettu etu.Meillä on oikeutettu etu järjestää toimintaamme liittyviä tapahtumia jäsenillemme sekä muille toiminnastamme kiinnostuneille.
Autoliiton jäsenmatkojen järjestäminen ja niihin liittyvien ilmoittautumisten käsitteleminen. Oikeutettu etu.Meillä on oikeutettu järjestää suosittuja Autoliiton jäsenmatkoja jäsenillemme ja heidän seuralaisilleen.
Autoliiton jäsenille tarkoitettujen henkilökohtaisten käyttäjätunnusten luominen ja hallinnoiminen.Sopimus.
Autoliiton jäsenten osoitteenmuutoksia tai jäsenyyden irtisanomisilmoituksia koskevien ilmoitusten vastaanottaminen ja käsitteleminen. Oikeutettu etu.Meillä on oikeutettu ylläpitää jäseniemme osoitteita ajantasaisina sekä vastaanottaa jäsenyyden irtisanomisilmoituksia.
Evästeiden avulla kerätyt tiedot, kuten mieltymykset, tilastolliset tiedot ja kohdennettua markkinointia varten kerätyt tiedot.Suostumus.

4. Tietojen säilytysaika

Säilytämme tietoja tarvittavan ajan, jotta pystymme toteuttamaan tässä tietosuojaselosteessa mainitut käyttötarkoitukset.

Verkkolomakkeiden avulla kerättyjä tietoja säilytämme korkeintaan 12 kuukautta siitä, kun olemme vastaanottaneet yhteydenoton taikka palautteen.

Tietoja liittyen uutiskirjeiden tilaamiseen säilytämme niin kauan kuin tilaat uutiskirjettämme. Peruttaessasi uutiskirjeemme tilaamisen poistuvat samalla myös tietosi uutiskirjeen tilaamiseen liittyen.

Tapahtumiin tai Autoliiton jäsenmatkoihin liittyvät tiedot poistamme viimeistään 12 kuukauden kuluttua siitä, kun kyseessä oleva tapahtuma tai jäsenmatka on järjestetty.

Autoliiton jäsenille tarkoitetuille alueille kirjautumista varten käsiteltäviä henkilötietoja säilytämme niin kauan kuin jäsenyys on voimassa. Jäsenyyden päättyessä poistamme tähän tarkoitukseen käsiteltävät tiedot kohtuullisen ajan kuluessa, mutta viimeistään 12 kuukauden kuluttua.

Evästeiden avulla kerättyjä tietoja säilytämme korkeintaan 24 kuukautta, riippuen evästeestä.

5. Kenelle jaamme tietojasi

Autoliitto rekisterinpitäjänä käsittelee henkilötietoja itse, mutta käyttää myös apunaan erilaisia palveluntarjoajia. Autoliitto voi siirtää tai luovuttaa tietojasi seuraaville vastaanottajille:

Tiedon vastaanottajaSyy
Exove OyExove Oy vastaa verkkosivujen teknisestä toteutuksesta ja hallinnoimisesta.
Markkinointipalveluita tarjoava yhteistyökumppanimmeJotta pystymme kehittämään toimintaamme ja tekemään parempaa sekä kohdennetumpaa markkinointia, jaamme evästeiden avulla kerättyjä verkkosivujen kävijätietoja markkinointipalveluita tarjoavalle yhteistyökumppanillemme.
Sosiaalisen median palveluntarjoajatMarkkinointitarkoituksiin jaamme verkkosivujen kävijätietoja Facebookille ja Googlelle, jotta pystymme kohdistamaan parempaa markkinointia verkkosivujen kävijöille sekä arvioimaan verkkosivujen käyttöä.

Lisäksi verkkosivuillamme on suoria linkkejä Autoliiton ylläpitämille sosiaalisen median sivustoille Facebookissa, Twitterissä ja Youtubessa. Näille sivustoille siirtymisen yhteydessä tietojasi siirtyy evästeiden avulla myös kyseessä olevalle sosiaalisen median palveluntarjoajalle.
Viranomaiset tai tuomioistuimetJos tietojesi luovuttaminen on tarpeellista viranomaistarkoituksiin tai lainsäädännön noudattamiseksi.

6. Tietojen siirto EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle

Autoliitto käsittelee pääsääntöisesti tietoja Suomessa ja EU:n sisällä. Autoliiton käyttämien palveluntarjoajien kautta tietoja voi kuitenkin siirtyä EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle. Tietojen siirroissa EU:n tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle pyrimme varmistamaan, että henkilötietojen suojan tasoa ei vaaranneta tietosuojalainsäädännössä määritetyillä keinoilla, kuten solmimalla Euroopan komission mallisopimuslausekkeet palveluntarjoajamme kanssa.

7. Profilointi

Profilointi tarkoittaa sellaista henkilötietojen käsittelyä, jossa henkilötietoja käyttämällä arvioidaan joitakin henkilökohtaisia ominaisuuksiasi. Profiloimme verkkosivujen käyttäjiä esimerkiksi markkinoinnin kohdentamiseksi sekä käyttökokemuksen kehittämiseksi. Vaikka käyttäjä voidaan profiloida, Autoliitto ei tee profilointiin perustuvia päätöksiä, joilla on oikeudellisia tai muita merkittäviä vaikutuksia.

8. Evästeet

Voit estää tai poistaa evästeet käyttämäsi selaimen asetuksista. Huomioithan kuitenkin, että mikäli estät tai poistat evästeiden käytön, Autoliiton verkkosivujen käytettävyys voi heikentyä. Evästeiden poistaminen selaimen historiasta nollaa evästeet, mutta ei lopeta evästeiden käyttöä kokonaan.

Vaihtoehtoisesti voit käyttää verkkosivuja selaillessasi yksityisen selailun tilaa (”ingocnito tai private browsing”).

Yleisesti käytössä olevien selaimien evästeiden poisto-ohjeet: Google Chrome, Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari.

8.2. Kolmansien osapuolien evästeet

Kolmansien osapuolten keräämien evästetietojen avulla kolmannet osapuolet pystyvät yksilöimään käyttäjän. Kolmansien osapuolten palveluihin sovelletaan heidän omia eväste- ja tietosuojakäytäntöjään, eikä Autoliitto näin ollen vastaa kolmansien osapuolten tietojen keräämisestä ja käsittelystä.

Jos haluat estää Google Analyticsin asettamat evästeet, voit ladata selaimeesi liitännäisen, joka löytyy täältä.

Haluamme mahdollistaa myös sosiaalisen median liitännäiset Autoliiton verkkosivuilla, joiden avulla voit esimerkiksi vierailla sosiaalisen median sivuillamme ja jakaa tietoa Autoliitosta ja tuotteistamme sosiaalisessa mediassa. Kyseisiin sosiaalisen median liitännäisiin sovelletaan kyseisen sosiaalisen median palveluntarjoajan omia käyttöehtoja ja tietosuojakäytäntöjä.

9. Oikeutesi

Sinulla on seuraavat oikeudet omiin henkilötietoihisi:

• Oikeus tarkistaa itseäsi koskevat tiedot ja oikaista virheelliset tai puutteelliset tiedot
  • Oikeus tietojen poistamiseen (oikeus tulla unohdetuksi)
  • Oikeus tietojen käsittelyn rajoittamiseen
  • Oikeus vastustaa tietojen käsittelyä.

Lähtökohtaisesti otamme vastaan oikeuksiasi koskevia pyyntöjä tietosuojalomakkeiden avulla. Voit käyttää oikeuksiasi myös ottamalla yhteyttä kohdassa 1 määriteltyyn yhteyshenkilöön.

Edellä mainittujen oikeuksien lisäksi sinulla on myös oikeus tehdä valitusvalvontaviranomaiselle. Jos katsot, että oikeuksiasi on loukattu, voit tehdä valituksen tietosuojaviranomaiselle Euroopan Unionin alueella. Suomessa valvovana viranomaisena toimii Tietosuojavaltuutetun toimisto. Tietosuojavaltuutetun toimiston yhteystiedot löydät osoitteesta www.tietosuoja.fi.

10. Muutokset tietosuojaselosteeseen

Pyrimme kehittämään Autoliiton verkkosivuja jatkuvasti. Tästä syystä joitakin palveluita ja toiminnallisuuksia saattaa tulla lisää tai ne voivat muuttua, jonka seurauksena päivitämme tätä tietosuojaselostetta tarpeen mukaan. Lainsäädännön muutokset saattavat myös asettaa tarpeita muuttaa tai tarkentaa tätä tietosuojaselostetta.