AL-Sport autourheilu

Autoliitto hallinnoi  kolmea eri autourheilulajia, mutta Autoliiton paikallisosastoissa harrastetaan  autourheilutoimintaa useassa eri autourheilulajissa sekä toimitsijoina että kilpailijoina.
Tutustu lajeihin ja Autoliiton autourheilutoimintaan tarkemmin!

punainen_auto_tarra_kyljessä

AKK-Motorsport ry on autourheilun kattojärjestö maassamme, mutta Autoliiton vastuulla Suomessa harrastettavista autourheilulajeista ovat AutoSlalom, EcoRun (taloudellisuusajo) sekä Tasanopeusajo. Näiden lajien lisäksi Ajotaito SM-kilpailut kuuluvat AL-Sport-lajeihin.
Autoliiton AL-Sport autourheilutoimintaa koordinoi AL-Sport toimikunta.

Kaikkien AL-Sport -lajien osalta  kilpailunjärjestäjät  asioivat Autoliiton kanssa. AL-Sport -lajien kehittäminen ja sääntötyö kuuluvat AL-Sport –toimikunnalle sekä sen lajiryhmille. AL-Sport toimikunta laatii myös  kilpailukalenterin.

Autoliitto myöntää kilpailuluvat ja kilpailijalisenssit hallinnoimiensa lajien kilpailuihin, mutta myös AKK:n myöntämillä kilpailijalisensseillä on oikeus osallistua. AL-Sport -lajien kilpailulupia voivat anoa joko Autoliiton osastot tai AKK-Motorsportin jäsenseurat. Historic-rallien yhteydessä ajettavien tasanopeusluokkien kilpailuluvat haetaan rallin kanssa samassa luvassa ja ne myöntää AKK Motorsport ry.

AutoSlalomissa, EcoRunissa (taloudellisuusajo) ja Tasanopeudessa ajetaan AL-Sport Cup-sarja ja sen lisäksi Tasanopeudessa ja EcoRunissa järjestetään myös Pohjois-Euroopan Nordic Championship-sarja. Tasanopeus luokkia ajetaan myös Historic-rallien yhteydessä.
Edellisten kolmen lajin lisäksi AL-Sport lajeihin kuuluvat Ajotaito SM – taitoajokilpailu.

AL-Sport nyt myös somessa:

AL-Sport tietosuojaseloste

skip_embed AL-Sport videokooste eri Autoliiton osastoissa harrastettavista lajeista

Videon näyttämiseen vaaditaan, että hyväksyt sivuston evästeet.

AL-Sport toimikunta

• Jorma Halttu
    Heli Hietala
    Terho Havumäki
    Jyrki Knuutinen
    Rauli Koivunen, EcoRun lajipäällikkö
    Petri Kymäläinen
    Juha Lamberg, AutoSlalom lajipäällikkö
    Markku Lehisto, Tasanopeus lajipäällikkö
    Seppo Rehakka, Ajotaito SM lajipäällikkö
    Taina Kytäjä-Roimu, sihteeri, Autoliitto ry

Autoliiton osasto AKK-Motorsportin jäsenseurana

Suomessa autourheilua koordinoi AKK-Motorsport ry. Osa Autoliiton osastoista on myös AKK-Motorsportin jäsenseuroja. Näiden osastojen kautta on Autoliiton jäsenillä mahdollisuus osallistua  autourheilutoimintaan joko toimitsijana tai kilpailijana. Tällöin muun muassa (AKK jäsenseura / ja muu kuin AL-Sport -laji) kilpailijalisenssiasiointi tapahtuu AKK-Motorsportin ohjeiden ja sääntöjen mukaan.

AL-Sport tietosuojaseloste.

Lisätietoja AL-Sport toiminnasta: Taina Kytäjä-Roimu, taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi.

Materiaalipankki

AL-Sport palkitseminen

• Vuoden 2023 palkitut

AL-Sport-päivillä Hyvinkäällä 16.3.2024 julkistettiin AL-Sportin vuoden 2023 autourheilija, toimitsija ja ratatuomari.

Vuoden 2023 AL-Sport autourheilija
    Petri Kumpula, AL-Härmän osasto
    Petri aloitti autourheilu-uransa nuorten luokassa, lajinaan jokamiehenluokka. Noustuaan yleiseen luokkaan kilpailuja kertyy vuosittain runsaasti ja hienoa menestystäkin on tullut.  Vuonna 2023 Petri saavutti muun muassa  yleisen luokan JM- Talvimestaruus voiton (100 kilpailijaa), JM SM-hopeaa  sekä  JM SM Liiga kultaa.

Vuoden 2023 AL-Sport toimitsija
    Juulia Lehto, AL-Härmän osasto
    Juulian kiinnostus  autourheilun toimitsijatehtäviin alkoi jo pienestä pitäen perheen ja suvun autourheiluharrastuksen myötä. Nuorisolisenssin saatuaan hän innostui keräämään nuorille suunnattuun  toimitsijavihkoon erilaisia toimitsijatehtäviä.  Juulialle onkin kertynyt nuoresta iästään huolimatta  monipuolisia tehtäviä ja  kokemusta useista eri lajeista, esimerkiksi jokkiksesta, rallista, rallisprintistä, autosuunnistuksesta, kartingista jne.

Vuoden 2023 ratatuomari ja Kallen Malja-kiertopalkinnon saaja
    Kai Oinonen, AL Helsingin seudun osasto.

Kai on harrastanut autourheilutoimintaa nuoruudestaan alkaen. Hän on ollut Helsingin seudun osaston ratatuomaritoiminnan ydinryhmässä jo parikymmentä vuotta. Kai on myös ollut aktiivisesti Helsingin seudun osaston erilaisissa tapahtumissa mukana.
    Kai Oinonen on 21. ”Vuoden Ratatuomari” ja neljäs, joka on palkittu sekä Kallen Maljalla että AL-Sportin vuoden toimitsijana.  . Tämä kuvastaa Kain monipuolisuutta toimitsijana.

Vuoden 2022 palkitut

Vuoden 2022 AL-Sport autourheilija
    Vuonna 2022 kaikkiaan neljä Suomenmestaruutta voittanut ( Rallisprint SM ja Ralli SM) Autoliiton kummikuljettajana usean vuoden menestyksekkäästi edustanut  Henri Hokkala ( AL-Jyväskylän osasto) palkittiin Vuoden 2022 autourheilijana.

Vuoden 2022 AL-Sport toimitsija
    AL-Jyväskylän osaston Sami Nummelin valittiin vuoden 2022 toimitsijaksi. Hän on ollut aktiivisena toimitsijana lukuisissa rallikilpailuissa niin lähettäjänä, aikatarkastusasemalla kuin purkuhommissakin.

Vuoden 2022 ratatuomari ja Kallen Malja-kiertopalkinnon saaja
    Vuoden ratatuomariksi nimettiin edesmennyt RaimoRuohonen (AL-Helsingin seudun osasto). Hän oli pitkän linjan puurtaja ja aina valmis ratatuomarin moninaisiin tehtäviin. Huomionosoitus luovutettiin Jyväskylässä hänen tyttärelleen.

Yhteistoimintakerhot

• Autoliitto ry:hyn  kuuluu jäseninä myös yhteistoimintakerhoja, jotka ovat  pääsääntöisesti autourheiluseuroja. Seurat ovat Autoliiton lisäksi myös AKK Motorsport ry:n jäseniä. Yhteistoimintakerhojen jäsenet harrastavat autourheilua omassa seurassaan.

Perusteet kerhon / seuran / yhdistyksen Autoliitto – jäsenyydelle:

Rekisteröity tai rekisteröimätön kerho, seura tai yhdistys voi liittyä Autoliitto ry:n yhteistoimintakerhoksi seuraavin perustein:

• Kerholla on nimetty johtokunta /hallitus, jonka jäsenistä vähintään yksi on Autoliiton henkilöjäsen.
    • Kerholla on pankkiyhteys
    • Kerholla on yhteystiedot
    • Kerhon toimintaperiaatteet ovat linjassa Autoliitto ry:n sääntöjen pykälä 2:n kanssa.
    • Kerhon jäsenten ei tarvitse olla Autoliiton jäseniä
    • Seuran tulee olla AKK- Motorsport ry:n jäsenseura.

Yhteistoimintakerhon vuotuinen Autoliiton jäsenmaksu on 60 euroa, joka sisältää:

• Kaksi  Moottorin vuosikertaa
    • Yhden Autoliiton järjestämän esityksen seuran tilaisuudessa. Esityksen aihe, ajankohta ja toteuttaja sovitaan tapauskohtaisesti yhteisesti Autoliiton edustajan ja seuran edustajan kesken.

Lisätietoja: Autoliitto ry, järjestöpäällikkö, Taina Kytäjä-Roimu, etunimi.sukunimi(at)autoliitto.fi