Autoliiton AL-Sport -autourheilutoiminta | Autoliitto

Autoliiton AL-Sport -autourheilutoiminta

Autoliiton paikallisosastoissa harrastetaan  autourheilutoimintaa useassa eri autourheilulajissa sekä toimitsijoina että kilpailijoina.
AKK-Motorsport ry on autourheilun kattojärjestö maassamme. Autoliiton vastuulla Suomessa harrastettavista autourheilulajeista ovat AutoSlalom, EcoRun (taloudellisuusajo) ja Tasanopeusajo.  Lisäksi Autoliiton AL-Sport lajeihin kuuluvat  Ajotaito SM-kilpailut.

Toimintaa johtaa ja valvoo AL-Sport –toimikunta.
Lajien kilpailukalenteri.

Kaikkien AL-Sport -lajien osalta sekä kilpailun järjestäjät että kilpailijat asioivat Autoliiton kanssa. AL-Sport -lajien kehitys ja sääntötyö kuuluvat AL-Sport –toimikunnalle, kuten myös kilpailukalenterien laadinta.

Autoliitto myöntää kilpailuluvat ja kilpailijalisenssit hallinnoimiensa lajien kilpailuihin, mutta myös AKK:n myöntämillä kilpailijalisensseillä on oikeus osallistua. AL-Sport -lajien kilpailulupia voivat anoa joko Autoliiton osastot tai AKK-Motorsportin jäsenseurat. Historic-rallien yhteydessä ajettavien tasanopeusluokkien kilpailuluvat haetaan rallin kanssa samassa luvassa ja ne myöntää AKK Motorsport ry.

AutoSlalomissa, EcoRunissa (taloudellisuusajo) ja Tasanopeudessa ajetaan AL-Sport Cup-sarja ja sen lisäksi Tasanopeudessa ja EcoRunissa myös Pohjois-Euroopan NEZ-sarja. Tasanopeus luokkia ajetaan myös Historic-rallien yhteydessä omana luokkanaan. Ajotaito SM ajetaan myös Cup-muotoisena.

Autoliiton osasto AKK-Motorsportin jäsenseurana

Suomessa autourheilua koordinoi AKK-Motorsport ry. Osa Autoliiton osastoista on myös AKK-Motorsportin jäsenseuroja. Näiden osastojen kautta on Autoliiton jäsenillä mahdollisuus osallistua monipuoliseen ja laajaan autourheilutoimintaan joko toimitsijana tai kilpailijana. Tällöin muun muassa (AKK jäsenseura / ja muu kuin AL-Sport -laji) kilpailijalisenssiasiointi tapahtuu AKK-Motorsportin ohjeiden ja sääntöjen mukaan.

Lisätietoja: Taina Kytäjä-Roimu, taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi. tai puhelin 09-72584423

AL-Sport tietosuojaselosteen löydät täältä.