Autoslalom | Autoliitto

AutoSlalom on loistava laji autoharrastajalle. Se on nopeuslaji, joka haastaa kuljettajan ja auton suoriutumaan mahdollisimman nopeasti keiloilla merkityllä radalla. Kilpailussa on yleensä yksi auto kerrallaan reitillä ja siinä korostuu kuljettajan taito valita ajolinjansa ja hallita autoaan.

Radat ovat erilaisia joka kilpailussa. Tyypillinen rata on noin 1,5–2,5 km pitkä sisältäen 25–35 suunnanmuutosta ja radan ajaminen vie noin 150–250 adrenaliinin täyteistä sekuntia. Nopeudet pysyvät 30 ja 80 km/h välillä.

AutoSlalom kilpailu on ihanteellinen laji uusille kuljettajille, jotka haluavat kehittää ajotaitojaan ja oppia lisää auton käsittelyä. Se on myös hyvä ja edullinen laji kokeneille kilpailuhenkisille kuljettajille, jotka haluavat testata itseään ja autoaan tiukoilla radoilla.

Varustevaatimukset ovat minimaaliset: sinun tarvitsee vain tuoda itsesi ja autosi (katsastettu ja vakuutettu). Kypärä on pakollinen. Kypärän tulee olla vähintään hyväksytty moottoripyöräkypärä. Kilpailijan on käytettävä turvavyötä.

AutoSlalomissa ajetaan AL-Sport Cup, jossa on kaikkiaan kahdeksan eri luokkaa. Luokat määräytyvät autojen tehopainon ja viritysasteen mukaisesti sekä renkaiden pehmeyden mukaan. Kuljettajalla tulee olla kilpailijalisenssi (tutustumislisenssejä saa kisapaikalta).

AL-Sport myöntää AutoSlalomin kilpailuluvat sekä vuosilisenssit. Kaikilla AKK:n myöntämillä ja voimassa olevilla kilpailijalisensseillä on oikeus ottaa myös Autoliiton hallinnoimien lajien kilpailuihin osaa. Henkilö, joka tulee kauden aikana kilpailemaan vain Autoliiton hallinnoimien lajien kilpailuissa, voi niin halutessaan, hankkia kilpailijalisenssin Autoliitosta (AL-Sport -lisenssin, jolloin lisenssitunnus = Autoliiton jäsennumero). AL-Sport-lisenssin hinta on 40€ kaudella 2021.

Lehtijuttuja Vauhdin Maailma

4/19 PDF icon asl018.pdf  PDF icon asl019.pdf  PDF icon asl020.pdf  PDF icon asl021.pdf

5/20 PDF icon vm_5_2020.pdf

Autoslalom Facebook