Kummikuljettaja | Autoliitto

(kuva ylhäällä: Vesa Rauhala)

Kummikuljettajatoiminta

Kummikuskin haku vuodelle 2021 on päättynyt

Autoliitto haluaa olla mukana kehittämässä suomalaista autourheilua muun muassa tukemalla nuoria tavoitteissaan kehittyä entistä paremmiksi kuljettajiksi. AL-Sport-toimikunta valitsee vuosittain hakemusten perusteella yhden tai useamman kummikuljettajan. Kummikuljettajaksi voi hakeutua 18-28-vuotias Autoliiton jäsen, joka kilpailee Autoliiton AKK:n jäsenseurana olevan Autoliiton osaston nimissä.
Vuosien varrella Autoliiton kummikuljettajina ovat olleet muun muassa Emma Kimiläinen, Mika Häkkinen, Teemu Suninen ja Mikko Hirvonen.
Autoliitto tukee kummikuljettajaa taloudellisesti markkinointiviestinnällistä hyötyä vastaan. Kummikuljettajan tulee huolehtia omalta osaltaan Autoliiton AL-Sport yhteistyön näkyvyydestä omassa tiedottamisessaan ja toiminnassaan.
Lisätietoja kummikuljettajasopimuksen sisällöstä antaa AL-Sport toimikunnan sihteeri Taina Kytäjä-Roimu, taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi

Ohessa kummikuljettajaksi hakeutumisen kriteerit ja säännöt:PDF icon kummikuljettaja_saannot_2021.pdf

Kummikuljettajat 2021

Kummikuljettajiksi vuodelle 2021 on valittu viime vuodelta tuttu rallia ajava Henri Hokkala (AL Jyväskylä) ja niin ikään rallia , mutta myös jokamiehenluokkaa ajava Valtteri Koski ( AL-Härmä)

Henri Hokkala
Henri Hokkala on 26-vuotias rallikuski Jyväskylän Palokasta. AL-Jyväskylää edustava kuljettaja ajoi ensimmäisen rallinsa vuonna 2015 Keuruulla. Menestystä on tuon jälkeen tullut junioreiden SM-sarjassa.
Kaudella 2019  Henri kuului autourheilun B-maajoukkueeseen ja hän saavutti Rallin Suomenmestaruus pronssia SM3- sarjassa. Kaudella 2020 saldoina olivat hienosti Rallin Suomenmestaruus pronssi (SM3) sekä Printsport Junior Cupin voitto!
Kaudella 2021 Henrin päätavoitteena on uusia Printsport Cupin voitto sekä kirkastaa menneiden vuosien mitallit ja voittaa viimeinkin Rallin SM kultaa!

Kisaraportit Henrin kummikuskisivuilla
Henrin menoa voi seurata myös Hokkala Racing Facebook-sivuilta, hokkalaracing-instagram ja Hokkala Racing Youtube.

(Kuva: Simo Päivärinta)

Valtteri Koski
Valtteri on 18-vuotias, Kauhavan Kortesjärvellä asuva ja  logistiikka-alaa opiskeleva rallikuski. Moottoriurheilu on vahvasti ollut koko perheen yhteinen harrastus ja Valtteri onkin aloittanut moottoriurheilun 11-vuotiaana crosskartilla. Crosskarteilla hän kilpaili neljä vuotta saavuttaen vuonna 2016 pronssia, 2017 hopeaa ja 2018 hopeaa. Nuoren crosskart-kuskin vauhti riitti finaaleihin saakka myös Ruotsissa sekä Norjan NEZ-kisoissa.
Valtteri aloitti 15-vuotiaana kilpailemisen jokamiesluokassa ja rallissa. Jokamiesluokasta saavutuksena on useita finaalipaikkoja ja rallin puolella hän ajoi kaudella 2020 nuorten SM-sarjassa hopealle.
Kaudella 2021 hän kilpailee rallin SM-sarjassa, SM 4 luokassa Honda Civicillä. Ensimmäinen osakilpailu on jo ajettu Rovaniemellä, jossa sijoitus oli kolmas. Tuo oli myös Valtterin ensimmäinen nuottikilpailu. Tavoitteena tälle kaudelle on mitalisija sarjasta ja päästä maaliin joka kisassa, ja saada tärkeää kokemusta nuotista ajamisesta.

Kisaraportit Valtterin kummikuskisivuilla.
Seuraa valtterin kisoja myös Koski Racing- Facebook- sivuilla.