Kummikuljettaja | Autoliitto

(Kuva ylhäällä: Ari Karhunen)

Kummikuljettajatoiminta

Autoliitto tukee nuorten autourheilua muun muassa kummikuljettajatoiminnan kautta. AL-Sport-toimikunta valitsee vuosittain hakemusten perusteella yhden tai useamman kummikuljettajan. Kummikuljettajaksi voi hakeutua 18-28-vuotias Autoliiton Perus-, Plus- tai Premium-jäsen sekä Autoliiton nuorisojäsen, joka kilpailee Autoliiton AKK:n jäsenseurana olevan Autoliiton osaston nimissä.
Vuosien varrella Autoliiton kummikuljettajina ovat olleet muun muassa Emma Kimiläinen, Mika Häkkinen, Teemu Suninen ja Mikko Hirvonen.
Autoliitto tukee kummikuljettajaa taloudellisesti markkinointiviestinnällistä hyötyä vastaan. Kummikuljettajan tulee huolehtia omalta osaltaan Autoliiton AL-Sport yhteistyön näkyvyydestä omassa tiedottamisessaan ja toiminnassaan.
Lisätietoja kummikuljettajasopimuksen sisällöstä antaa AL-Sport toimikunnan sihteeri Taina Kytäjä-Roimu, taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi

Kummikuskit 2022

Kummikuljettajiksi vuodelle 2022 on valittu kolme menestyksekästä ja vauhdikasta nuorta autourheilijaa. Pestiään jatkaa rallia ajava Henri Hokkala (AL Jyväskylä) ja uusina kummikuljettajina Jäärata SM:ää ja Rallicrossin SM-sarjaa supercar -luokassa ajava Jere Kalliokoski (AL Härmä) ja kolmantena jokamiesluokassa kilpaileva Santtu Suutarinen ( AL-Härmä).

Henri Hokkala

Autoliitto Jyväskylän osastoon kuuluva 27-vuotias kuljettaja ajaa kaudella 2022 Rallin SM-sarjaa SM4 luokassa Ford Fiesta Rally4 autollaan. SM-sarjassa on tänä vuonna tarkoitus ajaa kaikkiaan 7 osakilpailua.
Vuonna 2015 ralliautoilun aloittanut Hokkala on saavuttanut SM mitaleita niin junioreiden SM kuin yleisen SM tasolla. Saavutuksiin lisättäneen myös Tulevaisuuden Tähti 2018 kilpailun voitto sekä Printsport Cupin voitto 2020 ja pronssi 2021.
Kaudella 2022 päätavoitteena on voittaa Rallin SM kultaa!
Kisaraportit Henrin kummikuskisivuilla
Henrin menoa voi seurata myös Hokkala Racing Facebook-sivuilta, hokkalaracing-instagram ja Hokkala Racing Youtube.

(Kuva: Simo Päivärinta)

Jere Kalliokoski

Jere on 24-vuotias autourheilija Härmästä. Kahden viime vuoden aikana hän on  ajanut rallicrossia menestyksekkäästi Sm, Nez, sekä MM-tasolla. Joista saavutuksena mm. Suomen mestaruus rallicrossista vuonna 2021. Sekä useita podium ja finaali paikkoja niin kotimaassa, kuin  kansainvälisissäkin kisoissa. Jere on ajanut myös Sm-jäärataa sekä Rata Sm-sarjaa. SM-jääradalta 4WD luokan suomen mestaruus 2021. Rata Sm-sarjasta Suomen mestaruus BMW extreme sarjasta 2020. Tulevan kauden suunnitelmissa  on ajaa Jääradan Sm, sekä Rallicrossin Sm-sarja supercar luokassa. Tarkoitus on ajaa myös muutama kansainvälinen rallicross kisa.
Tavoitteena 2022 on tietenkin Suomen mestaruuksien uusiminen!
Kisaraportit  Jeren kummikuskisivuilla sekä somekanavilla:
http://jerekalliokoski.com/ ,jjerekallioskoski-instagram ,kalliokoskimotorsport- Facebook

(Kuva: tonigraphs)

Santtu Suutarinen

AL Härmän väreissä kisaava Santtu on 18-vuotias lukiolainen Alahärmästä. Hän on  kilpaillut jokamiesluokan nuorten luokassa vuodesta 2018 alkaen. Palkintokaapista löytyy lukuisia pienempien kilpailujen voittoja, finaalipaikkoja sekä suurimpina saavutuksina henkilökohtainen SM-pronssi vuodelta 2019 ja SM-kulta vuodelta 2021. Tulevalla kilpailukaudella Santun tavoitteena on kerätä mahdollisimman paljon ajokokemusta yleisestä luokasta sekä saada finaalipaikkoja.
Santun menoa voi seurata Santun kummikuskisivuilta sekä myöskin facebookista nimellä: SuloS Team

(Kuva: Hannu Kapanen)