Kummikuljettaja | Autoliitto

(kuva ylhäällä: Vesa Rauhala)

Kummikuljettajatoiminta

Autoliitto haluaa olla mukana kehittämässä suomalaista autourheilua muun muassa tukemalla nuoria tavoitteissaan kehittyä entistä paremmiksi kuljettajiksi. AL-Sport-toimikunta valitsee vuosittain hakemusten perusteella yhden tai useamman kummikuljettajan. Kummikuljettajaksi voi hakeutua 18-28-vuotias Autoliiton jäsen, joka kilpailee Autoliiton AKK:n jäsenseurana olevan osaston nimissä. Kauden 2020 haku on ohi ja kummikuljettajat kaudelle 2020 on valittu .
Vuosien varrella Autoliiton kummikuljettajina ovat olleet muun muassa Emma Kimiläinen, Mika Häkkinen, Teemu Suninen ja Mikko Hirvonen.
Autoliitto tukee kummikuljettajaa taloudellisesti markkinointiviestinnällistä hyötyä vastaan. Kummikuljettajan tulee huolehtia omalta osaltaan Autoliiton AL-Sport yhteistyön näkyvyydestä omassa tiedottamisessaan ja toiminnassaan.
Lisätietoja kummikuljettajasopimuksen sisällöstä antaa AL-Sport toimikunnan sihteeri Taina Kytäjä-Roimu, taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi

Ohessa kummikuljettajaksi hakeutumisen kriteerit ja säännöt:PDF icon kummikuljettaja_saannot_2020.pdf

Kummikuljettajat 2020

Kummikuljettajiksi vuodelle 2020 on valittu viime vuodelta tuttu parivaljakko: rallisprinttiä ajava  Joona Häyrinen (AL Varkaus) ja toiseksi kummikuljettajaksi valittiin rallia ajava Henri Hokkala (AL Jyväskylä).

Joona Häyrinen
Joona Häyrinen on 22-vuotias rallisprint-kuljettaja Varkaudesta. Hän on aloittanut autourheilun kartingin parista 5-vuotiaana. 16-vuotiaana hän siirtyi rallisprinttiin, ensin nuorten V 1600 luokkaan ja pari vuotta myöhemmin junioreihin alle 1400cc luokkaan.  Tähänastisia saavutuksia ovat kolme aluemestaruuspronssia, 9.sija junioreiden SM-sarjassa sekä kymmenkunta luokkavoittoa.Joona on ollut myös aktiivisesti mukana Autoliiton Varkauden osaston toiminnassa, ollen nykyään myös osaston hallituksen jäsen. Hän on ollut mm. opastamassa lapsia ja nuoria karting autoilussa osaston järjestämissä tutustumistilaisuuksissa.
Kaudella 2019 Joonalla on suunnitelmissa ajaa rallisprintin junioreiden SM-sarja ja lisäksi hänen on tarkoitus ajaa joitakin ralleja.

Kisaraportit Joonan kummikuskisivuilla
Joonan kuulumisia löydät myös Joonan J Häyrinen Racing Teamin Facebook-sivuilta.

(Kuva: Toni Ollikainen)

Henri Hokkala
Henri Hokkala on 25-vuotias rallikuski Jyväskylän Palokasta. AL Jyväskylää edustava kuljettaja ajoi ensimmäisen rallinsa vuonna 2015 Keuruulla. Menestystä on tuon jälkeen tullut junioreiden SM sarjassa; 2016 hopeaa ja 2017 pronssia. Henri oli AKK:n Driver Academyn rallivalmennettava vuosina 2016-2018 ja hänet valittiin Tulevaisuuden Tähdeksi vuonna 2018.
Kaudella 2019  Henri kuului autourheilun B-maajoukkueeseen ja hän saavutti Rallin Suomenmestaruus pronssia SM3- sarjassa.

Kaudella 2020 Henrillä on tavoitteena ajaa Rallin Suomenmestaruus Sarjaa, SM3 Peugeot 208 R2 kalustolla  ja / tai kilpialla ulkomailla erinäisissä kansainvälisissä osakilpailuissa.

Kisaraportit Henrin kummikuskisivuilla
Henrin menoa voi seurata myös Hokkala Racing Facebook-sivuilta, hokkalaracing-instagram ja Hokkala Racing Youtube.

(Kuva: Simo Päivärinta)