Valtteri Koski | Autoliitto

Kuva ylhäällä: Samu Ekman

Valtterin kausi 2021

Mesikämmen ralli 13.2.2021

Kävimme ajamassa treenikisana Ähtärin Mesikämmen rallissa 13.2. Kokeilimme vähän uusia juttuja nuotin kanssa ja haimme lisää kokemusta SM-sarjaa varten. Valitettavasti meidän ralli päättyi ennen aikojaan, kun kolmannella pätkällä auto pyörähti ja juutuimme penkkaan kiinni. Yleisöä kun ei paikalla ollut, niin vaihtoehdot olivat vähissä ja keskeytys oli edessä. Tähän asti olimme nopeimpia V-1600 luokan autoista , joten vauhtiin sai kuitenkin olla tyytyväinen ja nuotin teko tähän ralliin onnistui hyvin. Nyt aletaan keskittymään Kouvolan SM O.K Auto-ralliin joka ajetaan 5.-6.3.

(Kuva: Samu Ekman)

Arctic Lapland Ralli Rovaniemi

Kilpailuun saatiin hyvä valmistautuminen, vaikka päätös lähteä ajamaan nuotista tehtiinkin vähän viime tinkaan. Osallistuin AKK Flying Finn Academyn järjestämälle rallivalmennusleirille Hyrynsalmella ja kävimme vielä Ylistarossa testaamassa ennen kilpailua, joten nuotista ajo alkoi tuntua luontevalta. Kyytiin lähti nuottia lukemaan Henry Haapoja. Henryn kanssa kiersimme viime vuonna nuorten SM-sarjan, mutta nuotitus ja nuotista ajaminen on meille molemmille uusi juttu, kun aiemmin nuorten luokassa reittiin ei saanut etukäteen tutustua.

Nuotitus Rovaniemellä sujui hyvin ja meidän kannalta oli todella hyvä, että reittiin sai tutustua koko viikon ja kiertää pätkät useampaan kertaan.

Perjantaina ajettiin 3 ek:ta, yhteispituudeltaan n. 84 km. Omalla tasaisella ajolla olimme yötauolle mentäessä luokan neljäntenä. Menetimme illan viimeisellä pätkällä aikaa, kun jarrutus risteyksessä jäi myöhäiseksi, mutta sijoitukseen se ei vaikuttanut. Ero kärkeen oli tässä kohtaa venähtänyt yli puoleentoista minuuttiin. Lauantaille päätettiin jatkaa samaan tahtiin ilman turhia riskejä ja tavoitteena ajaa ehjä kisa maaliin, vielä oli paljon kilometrejä edessä.

Lauantai aloitettiinkin samaan tahtiin ja kun kolme ek:ta oli jäljellä, oli ero kolmanteen sijaan minuutin verran. Kilometrejä oli kuitenkin melkein 90 vielä edessä, niin päätin lähteä yrittämään, jos saisi annettua hieman painetta kolmantena ajavalle Jere Pensaalle. EK 8 onnistuikin hyvin, tänne kellotimme luokan toiseksi nopeimman ajan jääden 7 sekuntia pohja-ajasta. Pensas teki virheen samalla pätkällä ja näin nousimme kolmanneksi luokassa. Sen jälkeen eroa eteen ja taakse oli sen verran, että rauhoitettiin tilanne ja ajoimme varmasti maaliin hyville pisteille ja ensimmäiselle podiumille yleisessä luokassa.

Kilpailu oli erittäin opettavainen ja opimme paljon tulevaa varten. Seuraavaan osakilpailuun valmistaudutaan treenaamalla lisää nuottia ja ajamalla mahdollisesti joku pienempi ralli.