Aja taloudellisesti sähköautollakin
6.4.2023, klo 10.22Taloudelliseen ja ekologiseen autonkäyttöön soveltuvat pitkälti samat ohjeet käyttövoimasta riippumatta. Sähköautoiluun liittyy kuitenkin tiettyjä erityispiirteitä. Autoliitto teki aiheesta opetusvideon.
Ylimääräinen paino autossa lisää energiankulutusta ja verottaa toimintamatkaa niin polttomoottori- kuin sähköautossa. Sama pätee taakkatelineen ja suksiboksin turhaan käyttöön eli esimerkiksi suksiboksi kannattaa ottaa pois katolta aina kun sitä ei tarvita.
”Rullaavuutta saa parannettua pitämällä rengaspaineet suositusten mukaisina sekä huolehtimalla siitä, että auton jarrut tulee huollettua säännöllisesti. Jarruhuollossa jarruosat puhdistetaan ja herkistetään”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa.
Suunnitelmallista latausta
Sähköautoilija saa säästöä myös suunnittelemalla matkansa ja lataamisensa etukäteen. Kuljettajan kannattaa selvittää ja seurata ajomatkan varrella sijaitsevien julkisten latauspaikkojen hinnoittelukäytäntöjä, sillä niissä on isoja eroja. Jos lataa autoa muun kuin juuri kyseisen latauspisteen operaattorin sovelluksella tai tagilla, hinta voi nousta moninkertaiseksi verkkovierailumaksun takia.
”Kaupallisissa pikalatauspisteissä ei kannata tavoitella sadan prosentin varausta, sillä lataus hidastuu loppua kohden. Aikaperusteisessa latauksessa se tarkoittaa turhaa lisäkustannusta”, Vesalainen huomauttaa.
Matkustamon lämmittäminen ja lämmön ylläpitäminen haukkaavat sähköautossa osansa toimintamatkasta, kun taas polttomoottoriautossa lämmitys hoituu pääasiassa hukkalämmöllä.
”Sähköautoa olisi hyvä säilyttää lämpimässä tallissa, jos sellainen on saatavilla. Ulkona säilytettäessä akusto ja sisätilat kannattaa lämmittää ennen liikkeellelähtöä auton ollessa vielä latauksessa. Näin lämmittäminen ei verota auton toimintasädettä, kunhan latausteho on riittävä”, Vesalainen neuvoo.
Myös lataaminen lämmittää akkua. Auto kannattaakin ladata tai lataus ajastaa niin, että akku on täynnä juuri ennen ajoon lähtöä.
Nopeuden muutokset vaikuttavat
Polttomoottoriautojen tapaan myös sähköautoilla turhien pysähdysten välttäminen ja mahdollisimman tasaisen nopeuden ylläpito luovat perustan taloudelliselle ajamiselle. Tähän päästään ennakoimalla tilanteet hyvissä ajoin.
”Jokainen ylimääräinen jarrutus – teki ne sitten sähkömoottoreilla tai jarruilla – tarkoittaa, että hetken kuluttua on taas kiihdytettävä takaisin tavoitenopeuteen”, Vesalainen muistuttaa.
Paitsi ajonopeuden muutoksilla myös itse nopeudella on olennainen vaikutus ajamisen taloudellisuuteen.
”Teimme julkaisemallamme opetusvideolla pienen kokeen ajamalla saman lenkin ensin tasaisella 80 km/h nopeudella ja sitten 100 km/h nopeudella. Sähkönkulutus kasvoi noin 17 prosentilla”, Vesalainen toteaa.