Autoillen Euroopassa: Norja

14.1.2019, klo 00.00

Autoillen Euroopassa 2019 -kirjan Norjaan liittyvien määräyksien muuttuessa, pyrimme mahdollisuuksien mukaan päivittämään näille sivuille uusia tai muuttuneita tietoja.

Laajemmat maakohtaiset matkailutiedot löytyvät Autoliiton verkkosivujen Matkakohteet-osiosta, jonne on kirjauduttava Autoliiton jäsennumerolla.

Matkailutiet, matkamuistot ja paikalliset ruokaperinteet

Elämyksellisiä teitä

Kauniita sauvakirkkoja on erityisesti tien 40 varrella Lavikista Kongsbergin ohi Geiloon.

Rannikkotie viikinkien jalanjäljillä Kristiansandin ja Haugesundin välillä on myös kokemisen arvoinen, katso verkkosivuilta www.nordsjovegen.no. Norjan maisemateiden klassikko on Trollstigen, jolla on 11 neulansilmämutkaa.

Lillehammerista pohjoiseen päin on 60 km pituinen Peer Gyntin tie, verkossa on kuvia ja reittiselostus: www.peergyntvegen.no. Hieman pitemmällä pohjoisessa välillä Bud-Kårvåg (36 km) on legendaarinen Atlantin tie (Atlanterhavsveien), joka häikäisee rannikon maisemilla, mutta antaa myös tuntea ankarat tuulet ja myrskyt. Haastaja maailman kauneimmaksi matkailutieksi: Kystriksveien Steinkjeristä Bodøhön. Reitillä on mittaa 650 kilometriä ja matkalla on monia lauttoja, joten aikaa maisemien ihailuun kannattaa varata useampia päiviä. Lisätietoja verkkosivuilta www.visitnorway.no/reisemal/trondelag/kystriksveien/.

Tullimääräykset matkustajille

Maahan saa tuoda alkoholi- tai tupakkatuotteita enemmän kuin yllä mainitut kiintiöt, mutta ylimenevät tuotteet pitää tullata ja maksaa tullimaksut joko Norjan tullin mobiilisovelluksella ”TOLL”, tullin automaattipäätteillä tai tullin punaista linjaa käyttämällä. Näillä ehdoin saa tuoda edellä mainittujen kiintiömäärien lisäksi 27 litraa olutta (tullimaksu 20,- NOK/l) tai 27 l viiniä (maksu 60,- NOK/l) tai 400 savuketta (290,- NOK/100 savuketta). Lisätietoa: https://www.toll.no

Alkoholin luvattomien määrien maahantuonnista on ankarat rangaistukset (ja tuotteet menetetään tullille). Jos tuo esimerkiksi 4 litraa yli sallitun määrän 22-60-prosenttista alkoholia, seuraa 2 500 NOK rangaistus. Lisätietoa rangaistuksista: https://lovdata.no

Maksulliset tiet

Esimerkkejä tietulleista (alentamattomat hinnat Norjan kruunuissa, NOK) sivuilla www.autoliitto.fi/aenorja

Tienumero ja tieosuudet Hinnoitteluperuste (ajoneuvoluokat)

Luokka 1 Luokka 2

E6

Moss, Raukerud, Østfoldpakka, Østfold 20 37

E6, Gardermoen-Moelv, Akershus

Hovinmoen–Dal 21 33

Skaberud–Kolomoen 24 41

Dal–Boksrud 21 33

Boksrud–Minnesund 16 26

Akershus grense-Skaberud 22 37

Minnesund-Hedmark grense 22 35

E6/E10, Leirvik, Nordland 42 99

E16

Bolstad (Vossapakko), Hordaland 47 94

E16, Åsum, Kongsvinger-Slomarka, Hedmark 33 55

Fv. 175, Åsum, Kongsvinger-Slomarka, Hedmark 17 28

Fv. 544, Halsnøysambandet, Hordaland 96 264

Lisäksi maksuja peritään mm. seuraavilla kehäteillä (NOK):

Hinnoitteluperuste

Tie Luokka 1 Luokka 2

Oslon kehätie 45–60 1)* 104–198 1)*

Bærumin kehätie 18 54

Kristiansandin kehätie 14–21* 24–36 *

Nord Jæren kehätie, Rogaland 20 50

Bergenin tietulliasema 24–54 1)* 36–118 1)*

Namsosin kehätie 14 25

Miljøpakke Trondheim 15–30 1)* 26–72 1)*

Bypakke Bodø 16 36
Bypakke Grenland, Telemark 15/21* 30/42*

1) = Oslon, Bergenin ja Trondheimin kehätien maksuihin vaikuttaa auton päästöluokka. Edullisempia hintoja varten pitää päästötiedot rekisteröidä etukäteen tieyhtiölle. Jatkossa kaikki Norjan tiemaksut aiotaan porrastaa päästöjen mukaan.

*) hinta vaihtelee kellonajan mukaan, ruuhka-aikaan maksu on kalliimpi

Internetistä voi katsoa ajankohtaisen tiemaksuluettelon: http://www.autopass.no/_attachment/72024/binary/1268408