Autoliiton lausunto katsastuslainsäädännön uudistuksen toisen vaiheen arviomuistiosta
24.9.2017, klo 00.00Autoliitto on antanut liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon katsastuslainsäädännön uudistuksen toiseen vaiheen arviomuistiosta LVM/105/03/2017.
Autoliitto kiittää mahdollisuudesta tulla kuulluksi tässä asiassa.
Yleistä
Katsastustoiminta on julkisen vallan käyttöä. Se on meillä annettu yksityisten yritysten tehtäväksi, jotta katsastustoiminnan tehokkuus ja kilpailu mahdollistaisivat palvelun hintakilpailun ja saatavuuden parhaalla tavalla.
Katsastustoiminnan yksityistäminen ja markkinaehtoiseksi saattaminen aloitettiin Suomessa luomalla markkinatilanne, jossa vallitsi aluksi lähes yksityinen monopoli. Tapa, jolla määräävässä markkina-asemassa ollut valtionyhtiö myytiin yksityisille sijoittajille, oli yhteiskunnallisen kokonaisedun ja tehokkuuden näkökulmasta yksityistämisen irvikuva.
Veronmaksajien valtionyhtiön myynnistä saama näennäisesti korkea markkinahinta maksettiin nousseiden katsastusmaksujen kautta poikkeuksellisen nopeasti yrityksen voittojen myötä sen omistajille takaisin. Tällä tavalla toteutettuna yrityksen myynti tuli sen entisille omistajille eli veronmaksajille erittäin kalliiksi. Monta kertaa saatua kauppahintaa kalliimmaksi.
Toivottavasti tästä epäonnistuneesta yksityistämisessä on otettu opiksi eikä tulevissa yksityistämisissä valtio ja sen veronmaksajat ole samalla tavalla höynäytettävissä.
Katsastusalan sääntelyä on tämän jälkeen asteittain purettu ja sillä on ollut aina myönteinen vaikutus markkinatilanteeseen ja alan kehitykseen.
Toimilupajaottelu
Erilaisten katsastuslajien kysyntä vaihtelee merkittävästi. Tästä syystä markkinaehtoisuuden ulottaminen kaikkiin katsastuslajeihin puoltaa lupasääntelyn ja sen vaatimusten keventämistä. Muistion johtopäätökset ovat oikeita.
Pidämme esitetyistä muutosehdotuksista tarkoituksenmukaisimpana ehdotusta 1C kuitenkin niin, että erikoiskatsastusten saatavuus muuttuvassa tilanteessa selvitetään ja varmistetaan, että uudessakin markkinatilanteessa palveluiden saatavuus voidaan varmistaa riittävällä tavalla.
Muutosehdotus 2 on myös kannatettava esitys.
Katsastustoiminnan laadun kehitys
Katsastustoiminnan nykyinen laatu ei vastaa normaalien markkinaehtoisten palveluyritysten laatukriteerejä. Toiminnan ainoa tavoite on varmistaa tasalaatuisen toiminta, jossa tarkastetaan ajoneuvojen kaikki tarkastettavat asiat mahdollisimman kilpailtuun hintaan markkinoilla, joissa saatavuus on riittävä. Nykyinen laadunvaihtelu sekä alan yritysten ja niiden sisällä eri toimipisteiden välillä on liian suurta.
Se, että tutkimustulosten mukaan vakavista vioista 42 % on jäänyt havaitsematta tai tallentamatta ajoneuvorekisteriin ja ajoneuvojen katsastuksista 10 % olisi tullut hylätä, mutta ovat tulleet hyväksytyiksi, kertoo vakavista laatuongelmista toimialalla. Tästä syystä viranomaisten on puututtava nykyistä kovemmilla seuraamuksella yritysten toiminnan valvontaan ja määrättävä riittävät seuraamukset laiminlyöjille. Mikäli yritykset eivät pysty toteuttamaan tehtäväänsä, niin silloin on syytä harkita koko toiminnasta luopumista kaikilta niiltä osin kuin se on EU -sääntelyn sallimissa rajoissa mahdollista. Tilanteen seuraamiseksi on myös syytä kehittää ja parantaa viranomaisten tutkimustoimintaa sekä laadunseuranta ja -varmistusmenetelmiä.
Omavalvonta on yksi keskeinen kehitettävä toimintatapa. Sen varassa toimii keskeiseltä osalta moni muukin turvallisuuden kannalta merkityksellisempi toimiala, kuten koko elintarvikeketju alkutuotannosta jalostukseen ja vähittäiskauppaan saakka. Lähtötilanne huomioon ottaen se ei yksin ole riittävä toimintatapa katsastusalalle, sen lisäksi tarvitaan muistion mukaisesti kattava valikoima sanktioita.
Muutosehdotuksista vaihtoehtojen 1A ja 1B välillä valinta riippuu pitkälti siitä, miten tätä toimivaltaa olisi tarkoitus käytännössä toteuttaa. Nyt esitetyn perusteella asian arviointi on vaikeaa.
Muutosehdotus 2 testiautotoiminnan osalta on perusteltu. Tavoitteena tulee olla mahdollisimman luotettava ja vaikeasti tunnistettava toimintatapa täyden hyödyn saamiseksi.
Muutosehdotus 3 erillisistä aloitustarkastuksista kahdenkertaisista tarkastuksista luopumiseksi on perusteltu.
Katsastettavat ajoneuvoluokat
Ruotsissa museoajoneuvojen osalta on luovuttu katsastuksista. Samoin O2-luokan perävaunujen katsastuksista luopuminen olisi perusteltua. Kevyiden nelipyörien osalta olisi syytä selvittää vielä tarkemmin katsastus- ja onnettomuustilastot sekä seurata jatkossa niiden kehittymistä mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten.
Muutosehdotuksista kannatamme vaihtoehtoa 1B.
Kunnioittavasti,
Pasi Nieminen
Autoliitto Ry