Autoliiton lausunto liikenteen ja viestinnän tulevaisuuskatsauksesta

29.9.2017, klo 00.00

Autoliitto on antanut liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon liikenteen ja viestinnän tulevaisuuskatsauksesta.

Asia: Liikenteen ja viestinnän tulevaisuuskatsaus

Autoliitto ry kiittää mahdollisuudesta olla mukana määrittelemässä liikenteen tulevaisuuden haasteita ja ratkaisuja.

Liikenteen keskeisimpiä muutostekijöitä seuraavan 10 vuoden aikana ovat:

  1. Tiestön korjausvelan supistaminen

Tieliikenne on kansalaisten ja yritysten liikkumisen kannalta keskeisin osa liikenneverkkoa. Pitkään jatkuneen korjausvelan lisääntymisen jälkeen on päästy tilanteeseen, jossa rahoitusta lisäämällä on saatu hetkellisesti aikaan tilanne, jossa korjausvelkaa ei kasva. Muutos on siis mahdollista toteuttaa budjettirahoituksella, kun on poliittista tahtoa ja investointien merkitys koko kansantaloudelle ymmärretään.

Haasteena on saada Ruotsin mallin mukaisesti tälle rahoitukselle pitkäjänteinen ohjelma kertaluonteisten rahoituserien sijaan. Tiestön merkitys liikenneturvallisuuden, kilpailukyvyn ja liikkumisen sujuvuuden kannalta on kiistaton. Lisääntyvien kuljettajia tukevien järjestelmien tehokas hyväksikäyttö asettaa tiestölle vaatimuksia, jotka edellyttävät investointeja.

  1. Autokannan uudistaminen

Suomen autokannan keski-ikä on korkea, minkä seurauksena ajoneuvojen jatkuvasti paranevat turvallisuus- ja ympäristöominaisuudet tulevat meillä käyttöön muun Euroopan perässä. Auton hankinnan verottamisesta luopumalla voidaan vaikuttaa autokannan keski-ikään.

  1. Julkisen liikenteen tehostaminen

Julkisen liikenteen keskeisin haaste Suomessa on saada se toimimaan tehokkaasti olosuhteissa, joissa ei ole riittävästi perinteisten toimintatapojen vaatimia joukkoja. Suomen kaupungit ovat olleet maailman parhaiden joukossa saavutettavuudessa ja liikenteen toimivuudessa. Tätä kilpailukyky- ja elintasotekijää ei pidä tuhota haittaamalla muiden liikennemuotojen toimintaa julkisen liikenteen edistämiseksi ja aiheuttaa siten tilanne, jossa meillä on kaikilla osa-alueilla huono liikennejärjestelmä. Sen sijaan julkisen liikenteen kilpailukykyä pitää parantaa sen luonnollisen houkuttelevuuden lisäämiseksi. Tässä keskeisinä keinoina ovat mm. digitalisaation tuomat mahdollisuudet.

  1. Yksilönsuoja ja oikeudet henkilöä koskevaan tietoon

Yksilön oikeudet häntä koskevaan tietoon ovat keskeinen osa digitaalisaation myötä lisääntyvää tiedon keräämistä, kaupallistamista ja hyödyntämistä. Suomen tulee olla etulinjassa varmistamassa, että lisääntyvässä liikkumisen palvelujen digitalisaatiossa turvataan yksilön perusoikeuksien toteutuminen. My data ja avoimen lähdekoodin järjestelmät varmistavat keskeisellä tavalla auton omistajien ja käyttäjien mahdollisuudet vaikuttaa heitä koskevan tiedon ja heidän omaisuutensa tarkoituksenmukaisimpaan käyttöön ja ylläpitoon.

  1. Liikkumisen kustannukset

Liikenteen päästöjen vähentäminen nostaa lähivuosina merkittävästi liikkumisen kustannuksia. Harvaan asutun ja ohuiden tavara- sekä henkilöliikennevirtojen maassa toimiva ja kustannustehokas liikenne on merkittävä kilpailu- ja elintasotekijä. Tässä oma auto on nyt ja pitkään tulevaisuudessa merkittävin liikkumismuoto. Mikäli uusista toimenpiteistä aiheutuva kustannusnousu tulee nykyisen verotuksen lisäksi kansalaisten ja yritysten maksettavaksi, liikkumisen kokonaiskustannusten entistä korkeampi taso vähentää taloudellista aktiivisuutta ja vaikuttaa siten negatiivisesti koko kansantalouteen. Tästä johtuen henkilöliikenteen kansallista verotasoa on oltava valmis alentamaan muiden kustannusten noustessa.

Kunnioittavasti,

Pasi Nieminen

Autoliitto Ry