Autoliiton lausunto nollapäästöisten työsuhdeautojen verotuen jatkamisesta

29.8.2024, klo 09.58
Sähköauton lataus

Autoliitto kiittää mahdollisuudesta saada lausua tässä asiassa.

Valtiovarainministeriön laatimassa hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan, että ajonaikana nollapäästöiseksi katsottavien työsuhdeautojen verotusarvon määräaikaista alentamista 170 eurolla kuukaudessa jatkettaisiin vuosille 2026–2029. Nykyisen lain mukaan alennus on voimassa vuosina 2021–2025. Vähäpäästöisten eli 1–100 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavien työsuhdeautojen verotusarvon alentamista 85 eurolla ei puolestaan esitetä jatkettavan vuoden 2025 jälkeen. Myöskään työnantajan tarjoaman latausedun verovapauteen ei esitetä jatkoa.

Suomelle on asetettu erittäin tiukat liikenteen päästövähennystavoitteet, joihin pääseminen edellyttää muun muassa autokannan voimakasta sähköistymistä. Elokuun alussa ladattavia henkilöautoja oli liikennekäytössä yhteensä 257 000, joista noin 102 000 oli täyssähköautoja ja 155 000 lataushybridejä. Nykyisillä toimenpiteillä ja uusien autojen rekisteröintitahdilla tavoite 700 000–800 000 ladattavasta autosta vuoteen 2030 mennessä karkaa koko ajan kauemmaksi.

Työsuhdeautojen osuuden uusien autojen ensirekisteröinneistä arvioidaan olevan noin 26 %. Autokannalle asetettujen tavoitteiden kannalta sillä on suuri merkitys, millaisia autoja työsuhdeautoksi päätyy. Autoliitto kannattaa esitysluonnoksen suunnitelmaa jatkaa nollapäästöisten työsuhdeautojen verotusarvon alentamista ainakin vuoteen 2029 saakka. Ilman alennusta sähköautojen houkuttelevuus heikkenisi polttomoottoriautoja kalliimmista hankintahinnoista johtuvan korkean verotusarvon takia.

Autoliiton näkemyksen mukaan myös 1–100 g/km hiilidioksidipäästöt tuottavien eli vähäpäästöisten työsuhdeautojen 85 euron verotusarvon alennusta olisi syytä jatkaa ainakin ladattavien hybridien sekä kaasuautojen kohdalla. Ladattavien hybridiautojen ajoakut ovat kehittyneet jo niin paljon, että monilla autoilla on mahdollista ajaa jopa reilun sadan kilometrin matkoja pelkällä sähköllä. Näin ollen tällaisten autojen markkinoille saamisen vauhdittaminen auttaisi myös päästötavoitteiden saavuttamisessa.

Monelle omalla ladattavalla ajoneuvolla tai käyttöetuautolla ajavalle mahdollisuus ladata autoa verovapaasti työpaikalla, jos työnantaja ilmaisen lataamisen sallii, on ollut yksi kannustin sähköauton tai lataushybridin valinnalle. Tätä verovapautta olisi syytä jatkaa myös vuoden 2025 jälkeen.

Työsuhdesähköautot vahvistavat muutaman vuoden kuluessa myös käytettyjen sähköautojen markkinoita, koska ne ovat työsuhdeautokäytössä yleensä vain muutaman vuoden. Käytettyjen sähköautojen markkinan kehittäminen onkin avainasemassa liikenteen laajamittaisen sähköistymisen kannalta.

Kunnioittavasti,

Pasi Nieminen