Autoliiton täydentävä lausunto ajokorttilaista

1.12.2017, klo 00.00

Autoliitto on täydentänyt eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle lausuntoaan hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi ajokorttilain muuttamisesta (HE 146/2017 vp).

Täydennämme 30.11 ajokorttilain asiantuntijakuulemisessa antamaamme lausuntoa lisäjarrupoljinvaatimuksen osalta.

Ruotsalainen turvallisuusajattelu

Ruotsissa liikenneturvallisuusviranomiset ovat selvittäneet lisäjarrupolkimen käyttöönottoa. Asiasta tehtyjen tutkimusten ja selvitysten perusteella on tehty johtopäätös, että lisäjarrupoljinta ei vaadita, koska se mahdollisista turvallisuusvaikutuksista huolimatta vähentäisi ajoharjoittelua. Ruotsalaisten asiantuntijoiden johtopäätös on, että ajoharjoittelu lisää niin merkittävällä tavalla turvallisuutta, että se ja sen määrän lisääntyminen ilman poljinta on kokonaisturvallisuuden kannalta huomattavasti parempi lopputulos.

Ruotsalaiset ovat tehneet myös sen johtopäätöksen, että polkimen olemassaolo sinänsä saattaa johtaa sen satunnaiseen käyttöön, mutta sen poisjättäminen puolestaan vaikuttaa harjoittelun sisältöön ja harjoittelutilanteisin niin, ettei kokonaisturvallisuus heikkene. Harjoittelutilanteita ei rakenneta polkimen olemassaolon varaan.

Näin ajatellaan myös muissa maissa, eikä tästä johtuen lisäjarrupoljinvaatimusta ole missään muualla maailmassa käytössä. Ruotsissa koulutetaan maailman parhaita kuljettajia.

Tilanne Suomessa ja hallituksen esityksen vaikutukset

Tämän hallituksen esityksen perusteluissa viitataan myös useisiin kansainvälisiin tutkimuksiin siitä, että juuri ajoharjoittelu ja sen määrä on ratkaiseva asia uusien kuljettajien turvallisuuden lisäämiseksi.

Hallituksen esityksen alkuperäinen tavoite vesittyy lisäjarrupoljinvaatimuksella. Se, että nuori kuljettaja suorittaisi B-luokan ajokorttia ensin autokoulussa pian 16 vuotta täytettyään ja tämän jälkeen perheessä maksettaisiin vielä kalliin lisäjarrupolkimen asentamisesta ajoharjoittelun mahdollistamiseksi, ei ole realistinen tilanne. Opetuslupamallissa lisäjarrupoljin rajoittaa merkittävästi käytettävissä olevien ajoneuvojen määrää ja siten vaikuttaa suoraan ajoharjoitteluun sekä sen kokonaiskustannuksiin.

Tästä syystä lisäjarrupoljinpakko, joka ei siis estä tarvittaessa polkimen asennusta, ei ollut mukana tässä liikenneturvallisuusasiantuntijoiden valmistelemassa esityksessä ennen kuin se siihen autokoulualan elinkeinopoliittisten perusteiden takia otettiin viime hetkellä mukaan.

Ilman lisäjarrupoljinta ajetaan enemmän ajoharjoittelua ja kokonaisturvallisuus paranee merkittävästi myös Suomessa. Lisäjarrupoljinvaatimuksesta luopumista tukee myös se, että autojen aktiiviset turvallisuusvarusteet ovat lisääntyneet merkittävästi viime vuosien aikana.

Ajatus siitä, että ilman lisäjarrupoljinta suomalaiset vanhemmat ajoharjoittelun valvojina riskeeraisivat lastensa ja oman hengen sekä terveyden ei ole uskottava perustelu. Ei voi olla niin, että hallituksen ja eduskunnan mielestä Suomessa on maailman huonoin oppilasaines ja vastuuttomimmat vanhemmat ja siksi vain meillä vaaditaan lisäjarrupoljin.

Kunnioittavasti,

Pasi Nieminen

Autoliitto Ry