Dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton

14.8.2024, klo 13.42

Viime päivinä julkisuudessa on esitetty  arviota siitä, että EU:ssa voitaisiin kieltää jo liikenteessä olevien tiettyjen NEDC-päästöstandardin mukaisten dieselautojen käyttö. Käytännössä jo liikenteeseen hyväksyttyjen autojen käytön kieltäminen jälkikäteen on mahdotonta.

Suomalaisissa tiedotusvälineissä on viime päivinä uutisoitu saksalaisen AutoBildin julkaiseman artikkelin pohjalta, että Euroopan unionin tuomioistuimen ja Euroopan komission tuore linjaus saattaa johtaa lukemattomien jo liikenteessä olevien dieselautojen asettamiseen ajokieltoon. Uutisten mukaan ajokielto voisi astua voimaan jo ensi vuonna.

Asia koskee nykyistä WLTP-päästömittausstandardia edeltävän NEDC-standardin mukaisia dieselautoja. Komission mukaa autojen tulee täyttää päästöille asetetut raja-arvot kaikissa, myös NEDC-standardista poikkeavissa, tilanteissa ja olosuhteissa. AutoBildin mukaan ajokielto koskisi pelkästään Saksassa jopa 8,5 miljoonaa autoa.

”Käytännössä tällaisen jo hyväksytyn tyyppihyväksynnän tulkinnan muuttaminen jälkikäteen on mahdotonta. Meillä on perustuslakiin pohjautuva omaisuudensuojaperiaate, jonka mukaan kerran liikennekäyttöön tietyn tyyppihyväksynnän mukaan hyväksyttyä autoa saa käyttää sen elinkaaren loppuun saakka”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

”Jos tällaiset autot halutaan asettaa käyttökieltoon, omaisuudensuojan mukaan valtion pitäisi lunastaa jokainen ajoneuvo käypään arvoonsa, mikä ei ole käytännössä mahdollista. Onhan meillä nytkin liikenteessä vanhoja autoja, jotka eivät täytä mitään päästörajoja eikä niiden päästöjä valvota katsastuksen yhteydessä.”