Kelpaako vanha pahvinen ajokortti Euroopassa?

26.9.2022, klo 00.00

Suomessa myönnetyt vanhat vaaleanpunaiset pahviset ajokortit kelpaavat Suomessa, mutta eivät saata kelvata muualla, eivät edes muissa EU-maissa.

Muualle Eurooppaan matkaavan tulisi tarkistaa vierailumaan viranomaisilta, kelpaako vanha pahvinen ajokortti ja milloin ajokortti on vaihdettava EU-direktiivin mukaiseen kansalliseen ajokorttiin.

Traficom suosittelee, että vanha pahvinen ajokortti vaihdetaan EU-direktiivin mukaiseen kansalliseen ajokorttiin, mikäli aikoo autoilla muualla kuin Suomessa. Etenkään repaleista ja kulunutta asiakirjaa ei saateta hyväksyä. Kortin haltijan pitäisi myös pystyä tunnistamaan valokuvasta.

On tärkeää tietää, että pahvinen ajokortti on voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka niihin olisi merkitty myöhäisempi voimassaolopäivämäärä. Tuolloin kaikkien ajokorttien pitää olla EU-direktiivin mukaisia.

Traficomin mukaan Euroopan unionin alueella otetaan vuosien 2013–2033 aikana käyttöön yksi, yhtenäinen korkean turvatason mukainen luottokortin kokoinen ajokorttimalli. Muutokset ajokorttiin perustuvat jo vuonna 2006 annettuun EU:n III ajokorttidirektiiviin, joka velvoittaa kaikkia EU:n jäsenmaita.

Uuden ajokortin tilaus

Pahvisen ajokortin tilalle voi hankkia uuden ajokortin Traficomin sähköisestä asiointipalvelusta tai Traficomin palveluntuottajan Ajovarman palvelupisteestä. Hinta ajokortille on 19 euroa. Uusi ajokortti postitetaan kotiin noin viikon kuluessa tilauksesta. Lisätietoa ajokortin tilaamisesta.

Kansainvälinen ajokortti

EU- ja ETA-maissa voi ajaa pelkällä suomalaisella ajokortilla, mutta jos aikoo autoilla etenkin Euroopan ulkopuolella, on tärkeää huomioida, että moni maa vaatii kansainvälisen ajokortin. Kansainvälinen ajokortti, IDP = International Driving Permit, on virallinen, maailman valtakielille tehty käännös kansallisesta ajokortista. Kansainvälisen ajokortin saa Autoliitosta. Lisätietoa kansainvälisestä ajokortista.