Koulut alkavat ensi viikolla – nyt tarkkana liikenteessä

2.8.2024, klo 08.49

Koulujen alku tuo taas itsenäisesti liikkuvia pieniä lapsia liikenteeseen. Aikuisten on tärkeää tiedostaa lasten liikennekäyttäytymiseen liittyviä riskejä ja näyttää hyvää esimerkkiä.

Lukuvuosi 2024–2025 käynnistyy lähes kaikissa peruskouluissa ensi viikolla, yleisimmin torstaina 8. elokuuta. Koulujen alkaminen tuo jälleen runsaasti itsenäisesti liikkuvia lapsia liikenteeseen. Tienkäyttäjien tulee olla, omasta kulkuneuvosta riippumatta, valppaina– erityisesti koulujen läheisyydessä.

Lapsi on arvaamaton. Hänen huomionsa voi kiinnittyä kaveriin tai johonkin muuhun, liikenteen kannalta täysin epäolennaiseen. Ei ole mitenkään tavatonta, että lapsi säntää yli tien katsomatta tai vaihtaa yllättäen pyörätien puolelta toiselle.

”Ajoneuvosta riippumatta nopeus pitää sovittaa sellaiseksi, että yllättävässäkin tilanteessa onnettomuus on vältettävissä. Välillä hirvittää, millaisella tilannenopeudella ja miten läheltä esimerkiksi monet pyöräilijät ja mopoilijat ohittavat pienen lapsen, joka saattaa hetkenä minä hyvänsä ottaa askeleen sivuun tai horjahtaa pyörällään”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Tieliikennelakiin kirjattu ennakointivelvoite edellyttää varautumaan siihen, että kaikki eivät välttämättä noudata liikennesääntöjä. Jos toinen osapuoli on lapsi, katsotaan vanhemman tienkäyttäjän ennakointivelvoite erityisen suureksi.

Huomion jakaminen on hankalaa

Jos huomion jakaminen useaan asiaan samanaikaisesti on vaikeaa aikuiselle, on se sitä myös lapselle. Tyypillinen vaaratilanne on, että lapsen huomio kiinnittyy vain tietä antavaan ajoneuvoon tai sen kuljettajaan ja hän unohtaa vilkaista toiseen suuntaan.

”Tällöin on ehdottoman tärkeää, että kyseisestä suunnasta lähestyvän kuljettajan ajatukset ovat juuri sillä hetkellä olennaisessa ja katse eteenpäin suunnattuna. Suojatielle astuvalle jalankulkijalle on annettava aina tietä”, Vesalainen painottaa.

Hyvän esimerkin merkitystä ei pidä väheksyä

Lapsi ammentaa vaikutteita omaan liikennekäyttäytymiseensä vanhemmiltaan, muilta aikuisilta sekä kavereiltaan. Jos joku edellä mainituista ei käytä turvavyötä tai pyöräilykypärää, ei lapsikaan koe niitä tarpeellisiksi. Vastaavasti, jos vanhempi tai muut aikuiset toistuvasti kävelevät tai pyöräilevät päin punaista, ei lapsi hahmota, että tilanteeseen voisi liittyä mitään erityistä riskiä.

”Esimerkillämme vaikutamme siihen, kuinka lapset liikenteessä toimivat ja millaiseksi heidän liikenneasenteensa kehittyy”, Vesalainen muistuttaa.

Autoliitto on tehnyt videoita tyypillisistä pyöräilevän lapsen vaaratilanteista. Videot on tarkoitettu kotien ja koulujen liikennekasvatuksen tueksi, ja ne ovat katsottavissa Autoliiton YouTube-kanavalla:

Tarkkana tien ylityksessä

Yllättävä muutos ajoreittiin