Liian tiukaksi moitittu Euro NCAP –testi täyttää 20 vuotta
2.2.2017, klo 11.54Ensimmäiset Euro NCAP –kolaritestitulokset julkistettiin suuren kohun saattelemana 4.2.1997. Tähän päivään mennessä Euro NCAP on kolaroinut 1800 autoa sekä julkaissut yli 630 tulosta ja testiohjelman ansiosta on säästynyt yli 78 000 ihmishenkeä (ETSC PIN Report 2016).
Euro NCAP:n ensimmäisessä kolaritestissä oli mukana suosittuja kompaktin kokoluokan autoja. Tulosten julkistus 4.2.1997 synnytti myrskyn, kun ihmisille selvisi, miten turvattomilla autoilla he ajavat. Tuohon saakka kuluttajien oli luottaminen vain autonvalmistajien väitteisiin tuotteittensa turvallisuudesta, mutta Euro NCAP –testi toi turvallisuuspuutteet kaikkien tietoisuuteen.
Euro NCAP –testi oli ja on edelleen tyyppihyväksyntään vaadittavia testejä ankarampi. Jo vuonna 1997 etutörmäystestin nopeus oli 64 km/h ja sivutörmäystestissä 50 km/h. Tämän lisäksi Euro NCAP –testasi erikseen jalankulkijaturvallisuuden.
Ensimmäisessä testissä Ford Fiesta ja Volkswagen Polo saavuttivat kolme tähteä tuolloin neljästä mahdollisesta. Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa ja Renault Clio jäivät kahteen tähteen, kun taas tuolloin Euroopassa erittäin suosittu Rover 100 sai vain yhden tähden. Jalankulkijaturvallisuudessa yksikään auto ei saanut yli kahta pistettä, mikä osoitti, että jalankulkijoita ei juuri autojen suunnittelussa huomioitu.
Tulosten julkistuksen jälkeen johtavat autonvalmistajat hyökkäsivät testiä vastaan väittäen, että neljän tähden tuloksen saavuttaminen on mahdotonta. Viisi kuukautta myöhemmin puheet hiljenivät, kun Volvo S40 saavutti ensimmäisenä täydet neljä tähteä.
Euro NCAP -testien saama julkisuus ohjasi autonvalmistajia panostamaan toden teolla autojen kolariturvallisuuteen. Muun muassa turvalaitteet, kuten turvatyynyt ja ajonvakautusjärjestelmät yleistyivät nopeasti myös edullisemmissa autoissa. Huonot tulokset Euro NCAP -testissä johtivat myynnin heikkenemiseen ja hyvät paransivat myyntimenestystä. Ensimmäisessä testissä flopanneen Rover 100 –mallin valmistus lopetettiin vuonna 1998 myynnin sakattua pahasti.
”Kolaritestien tuominen julkisuuteen johti siihen, että autonvalmistajat alkoivat kilpailla keskenään turvallisuudella. Sen ansiosta kehitys on ollut paljon nopeampaa kuin mitä olisi ollut mahdollista saavuttaa tyyppihyväksyntävaatimusten kautta”, Suomessa Euro NCAP –testiä julkaisevan Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.
Jotta turvallisuuskehitys jatkuisi, Euro NCAP –testiä kehitetään koko ajan vaativammaksi. Euro NCAP lisäsi 2000-luvun alussa yhden tähden kokonaisarvosanaan ja Renault Meganesta tuli vuonna 2001 ensimmäinen viiden tähden tulokseen yltänyt auto.
Pelkkä kuljettajan ja matkustajien kolariturvallisuus ei enää hyvään tulokseen riitä. Autojen pitää kyetä välttämään onnettomuuksia tehokkaasti sekä suojata heikompia tienkäyttäjiä, kuten jalankulkijoita. Ensi vuonna Euro NCAP alkaa testata järjestelmiä, jotka auttavat välttämään törmäystä pyöräilijään. Myös arvostelukriteereitä kiristetään säännöllisesti. Tämän takia vuoden 2017 tuloksia ei voida verrata esimerkiksi vuoden 2003 tuloksiin.
”Käytettyä autoa ostettaessa on kuitenkin hyödyllistä käydä katsomassa, millaisen tuloksen harkintalistalla olevat autot ovat aikanaan saaneet ja mitä mahdollisia puutteita niissä on”, Tolvanen toteaa. Tulokset löytyvät muun muassa Autoliiton internetsivuilta.
Nykyisin 90 prosenttia Euroopassa myynnissä olevista autoista on Euro NCAP -testattu ja autoala tukee huipputulosten edellyttämien uusien vaatimusten käyttöönottoa.
Euro NCAP 20 vuotta (Rover 100 vm. 1997 vs. Honda Jazz vm. 2015)
Rover 100 vm. 1997 etutörmäys
Honda Jazz vm. 2015 etutörmäys