Milloin kaupan kuljetusrobottia kuuluu väistää?
18.9.2024, klo 08.59Kuljetusrobotin rooli liikenteessä ei ole selkeä. Sääntelyn ollessa keskeneräinen muilta tienkäyttäjiltä vaaditaan ymmärrystä, huolellisuutta ja varovaisuutta.
Kauppojen sympaattiset kuljetusrobotit ovat arkipäivää monen paikkakunnan katukuvassa. Kuljetusrobotin rooli ja asema liikenteessä on kuitenkin hieman epämääräinen: ajoneuvolain mukaan se on etähallittu sähköajoneuvo, mutta ei kuitenkaan kuulu kevyisiin sähköajoneuvoihin, jotka rinnastetaan pyöräilijään.
Kuljetusrobotti saa kulkea jalkakäytävällä, kunhan se antaa jalankulkijalle esteettömän kulun ja noudattaa erityistä varovaisuutta. Nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei ajosta aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle. Säännöksistä ei ilmene, missä muualla kuljetusrobotilla voidaan ajaa.
Suojatiesäännöt eivät velvoita väistämään
Kuljetusrobotin määrittely ajoneuvoksi aiheuttaa sen, että sitä ei voida pitää jalankulkijana. Niinpä tieliikennelaissa määritellyt suojatiesäännöt eivät velvoita ajoradan liikennettä väistämään suojatielle pääsyä odottavaa kuljetusrobottia. Robotit ovat myös pääsääntöisesti ohjelmoitu niin, etteivät ne edes lähde suojatielle, jos muita ajoneuvoja on lähestymässä.
Koska kuljetusrobottia ei liikennesäännöissä rinnasteta myöskään pyöräilijään, eivät kääntyvän ajoneuvon kuljettajan väistämissäännöt kevyttä liikennettä kohtaan periaatteessa velvoita väistämään kuljetusrobottia. Kuljetusrobotti ei ole risteävää tietä ylittävä jalankulkija, pyöräilijä tai mopoilija.
Tieliikennelaissa määritellään tienkäyttäjäksi jokainen, joka on tiellä tai kuljettaa tiellä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua. Kuljetusroboteissa ei ole mukana tieliikennelaissa määriteltyä tienkäyttäjää, joten sitä ei pitäisi tarvita väistää myöskään tultaessa ns. vähäiseltä tieltä tai pihasta jalkakäytävälle, pyörätielle tai ajoradalle.
Ajoradalla ajo muuttaa asetelman
Jos kuljetusrobotti kulkee ajorataa pitkin, autoilijan tulee väistää sitä robotin saapuessa oikealta. Tieliikennelain väistämissäännöissä puhutaan näiltä osin ”muun liikenteen väistämisestä”. Vastaavasti vasemmalle käännyttäessä, on väistettävä ajorataa pitkin vastaantulevaa kuljetusrobottia. Lisäksi pyörätieltä ajoradalle siirtyvän pyöräilijän tai muun ajoneuvon on väistettävä muuta liikennettä – siis myös kuljetusrobottia.
Kuljetusrobotit on tuotu katukuvaan ennen kuin niitä koskevat väistämissäännöt on säädetty täsmällisiksi. Kuljetusrobotin liikkuessa jalkakäytävällä ja pyörätiellä tulee sen väistää kaikkia muita. Robotin siirtyessä ajoradalle, asia mutkistuu huomattavasti.
”Sääntely on tällä hetkellä keskeneräistä ja sitä edelleen kehitettäessä laitteen rooli muuttuu toivottavasti nykyistä selkeämmäksi. Muiden tienkäyttäjien on olennaista noudattaa olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta. Aivan kuten muutenkin liikenteessä, kenenkään päälle ei saa ajaa eikä alle kannata mennä, vaikka olisikin oikeassa. Mahdolliset vahinkotilanteet käsitellään ja syyllisyys ratkaistaan aina tapauskohtaisesti eri oikeusasteissa”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.