Opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea
10.9.2024, klo 15.19Suomen Autokoululiitto vaatii 10.9. julkaistussa tiedotteessaan opetuslupaopettajien teoriakoetta ja opetuspolkimien katsastusvelvollisuutta takaisin ajokorttilakiin. Vaatimus on erikoinen, sillä opetuslupaoppilaat pärjäävät autokouluoppilaita paremmin niin ajo- kuin teoriakokeessa.
Suomen Autokoululiitto otti tiedotteessaan vahvasti kantaa sekä opetuspolkimiin että opetuslupaopetukseen. Opetuspolkimien ongelma on Autokoululiiton mukaan se, että niitä ei pidä asennuksen jälkeen katsastaa, minkä takia poljin on usein asennettu väärin. Sen sijaan, että polkimien katsastus tulisi pakolliseksi, Autoliiton mielestä koko poljinpakosta voitaisiin hyvin luopua
”Poljinpakosta luopuminen mahdollistaisi sen, että nuori voisi opetella ajamaan eri tilanteissa erilaisilla autoilla valvotusti kahden vuoden ajan. Samalla opetusta voisi joustavasti yhdistää arjen muihin matkoihin. Suomi on tiettävästi ainoa maa maailmassa, jossa autoon on ylipäätään pakko asentaa minkäänlaista opetuspoljinta, vaikka muualla opetuslupaopetuksen osuus on Suomea huomattavasti suurempi”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.
Autokoululiitto vaatii tiedotteessaan myös opetuslupaopettajien pakollista teoriakoetta tai autokoulussa suoritettavia preppauskursseja. Vaatimus on sinänsä erikoinen, sillä esimerkiksi tänä vuonna 89 prosenttia opetuslupaoppilaista on läpäissyt B-ajokortin teoriakokeen ensimmäisellä yrittämällä, kun taas autokouluoppilailla luku on vain 72 %. Ajokoe on mennyt kerralla läpi 62 prosentilla opetuslupaoppilaista ja 52 prosentilla autokoulussa oppinsa ammentaneilla. Vaikuttaa ennemminkin siltä, että opetuslupaopetus tuottaa parempia kuljettajia.
”Ei ole uusi asia, että autokouluala ajaa elinkeinopoliittisista syistä autokouluissa suoritettavaa pakollista lisäopetusta opetuslupaopetukseen ilman kunnon perusteita. Tässä on kaikuja autokoulumonopolin ajoilta”, Nieminen sanoo.