Vaalit ovat ohi, ruuhkamaksuja ajetaan jälleen

4.5.2017, klo 09.19

Helsinki kaavailee jälleen kerran ruuhkamaksuja, joiden kerääminen ei ole demokraattisessa päätöksenteossa saanut kannatusta. Nyt kuntavaalien jälkeen hanketta ajetaan pikavauhdilla ennen uuden valtuuston toimikauden alkua.

Helsinki suunnittelee Kuntatekniikka-lehden (3.5.) ja Helsingin Sanomien (4.5.2017) uutisen mukaan lakialoitetta, jolla edistettäisiin ruuhkamaksujärjestelmän käyttöönottoa. Aloitteen on määrä tulla ensi viikolla Helsingin ympäristölautakunnan käsittelyyn. Jos lautakunta hyväksyy aloitteen, se etenee liikenneministeriöön ja valtiovarainministeriöön. Helsinki tekee aloitteen, koska lainsäädäntö ei tällä hetkellä mahdollista sitä, että kunta keräisi maksuja autoilijoilta.

”Helsingin aloite lainsäädännön muuttamiseksi, jotta ruuhkamaksut voidaan ottaa käyttöön, on demokratian irvikuva. Ennen juuri pidettyjä kuntavaaleja asiasta oltiin hiljaa ja nyt sitä ajetaan väkisin ja pikavauhdilla eteenpäin ennen uuden valtuuston ja lautakuntien kauden alkamista. Moneen kertaan viime vuosina demokraattisessa päätöksenteossa hylätyt suunnitelmat ruuhkamaksuista ovat liikennepoliittisen eliitin tavoite. Valitettavasti tällä eliitillä ei ole mitään käsitystä omaa autoa tarvitsevien ihmisten arjesta ja liikkumistarpeista. Tilanne on sama valtakunnallisessa liikennepolitiikassa”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

”Helsingissäkin autoilevat maksavat omat matkansa ja veroja enemmän kuin auton käytöstä aiheutuu yhteiskunnalle kustannuksia. Helsingin niemellä on henkilöautoliikennettä vähemmän kuin 1970-luvulla. Helsingin pysäköintimaksupolitiikka on käytännössä jo muodostunut ruuhkamaksuksi ja siellä ruuhkautuminen on kansainvälisessä mittakaavassa vähäistä ja ratkottavissa itse aiheutettuja pullonkauloja purkamalla. Nyt tavoitteena näyttäisi olevan sujuvan liikenteen ruuhkauttaminen muun muassa pääteiden bulevardisoinnilla ja sen jälkeen siitä aiheutetuilla ruuhkilla rahastaminen.”

Tuoreinta ruuhkamaksuselvitystä, johon nyt kaavailtava aloitekin perustuu, on ollut tekemässä Helsingin seudun liikenne, joka vastaa joukkoliikenteestä Helsingissä ja sen ympäryskunnissa. On perusteltua kyseenalaistaa sellaisen selvityksen tarkoitusperät, jonka lopputuloksen varassa on selvityksen teettäjän oma toimintaympäristö. Pakottamalla saa aina asiakkaita, vaikka palvelutaso ei olisikaan riittävä.

”Se on selvää, että kustannusten nostamisella on ohjaava vaikutus. Jos omalla autolla liikkumisen hintaa nostetaan riittävästi, osan ei kannata enää käydä töissä tai hyödyntää erilaisia palveluja. Osa jatkaa pakosta autolla ajamista, maksaa liikkumisestaan enemmän ja karsii muusta kulutuksestaan”, Nieminen sanoo.

Ei ole sattumaa, että henkilöauton osuus henkilöliikenteestä on Suomessa noin 85 prosenttia. Pitää myös muistaa, että julkinen liikenne ei ole ilmaista, sen järjestäminen tulee sitä kalliimmaksi mitä harvaan asutuimmille alueille mennään. Näitä alueita löytyy myös Helsingistä ja muualta pääkaupunkiseudulta runsaasti.