Vaihda talvirenkaat alle ajoissa

11.10.2024, klo 09.20

Autoilijoiden jokasyksyinen pohdinta renkaanvaihdon sopivasta ajankohdasta on taas käsillä. Talvirenkaat kannattaa laittaa alle mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään. Pakkasyöt ja sen myötä tulevat jäiset aamut saattavat yllättää, vaikka päivällä ei talvikelejä olisikaan.

Lokakuun alku on tuonut tullessaan ajoittaisia pakkasaamuja eteläistä Suomea myöten ja Lapissa on satanut jo lumi maahan. Nyt on jo etelämmässäkin syytä miettiä talvirenkaiden vaihdolle sopivaa ajankohtaa. Päivälämpötilat alkavat olla yleisesti sen verran viileitä, että talvirenkaat toimivat varsin hyvin. Vastaavasti yllättävissä jäisissä kohdissa talvirenkaat ovat ylivertaiset.

Lain mukaan talvirenkaita on pakko käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keli sitä edellyttää. Autoliiton barometrin mukaan noin puolet autoilijoista vaihtoi viime vuonna renkaansa lokakuun loppuun mennessä. Oulun ja Lapin läänien alueella lähes 80 prosentilla oli talvirenkaat autossaan marraskuun alkaessa. Marraskuussa talvirenkaisiin vaihtoi 44 % autoilijoista.

”Alueelliset erot kertovat siitä, että suomalaiset autoilijat osaavat käyttää omaa harkintaansa ja suurin osa vaihtaa renkaat ajoissa kelien muuttuessa”, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Vaikka erilaisten rengashotellien ja renkaanvaihtopalveluiden suosio on vuosien saatossa kasvanut, niin 75 % autoilijoista säilyttää renkaansa edelleen itse ja 60 % vaihtaa tai vaihdattaa renkaat kotona.

”Renkaanvaihto vaikuttaisi olevan miesten vastuulla, sillä 91 % miehistä, joiden autoon vaihdetaan renkaat kotona, tekevät työn itse. Vastaavasti 81 % naisista kertoo perheenjäsenensä vaihtavan renkaat, jos ne vaihdetaan kotona”, Tolvanen sanoo.

Suomalaisilla tuntuu olevan edelleen selvä mielipide siitä, kummat ovat paremmat talvirenkaat, nastat vai kitkat. Peräti 80 % autoilijoista ilmoitti ajavansa talvella nastarenkailla. Pohjoisessa Suomessa nastarenkaiden osuus on jonkin verran suurempi kuin etelässä – Oulun ja Lapin lääneissä yli 90 %. Sähköautoilijoista vain alle 40 % on valinnut nastarenkaat.

”Nastarenkaat ovat tietyissä keleissä, kuten vetisellä jäällä, pidoltaan usein selvästi parhaat, mutta moni valitsee nastarenkaat vain vanhasta tottumuksesta. Laadukkaat nastattomat renkaat ovat erittäin hyvä vaihtoehto ja monissa yleisissä talviolosuhteissa jopa nastarenkaita paremmat. Tärkeintä talviliikenteessä on kuitenkin renkaista riippumatta sovittaa ajotapa ja -nopeus kelin mukaiseksi”, Tolvanen painottaa.

Autoliiton barometrin tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Paneelissa 28.12.2023-3.1.2024.
Kohderyhmänä olivat 16–79-vuotiaat suomalaiset, ja tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinalueen mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.
Tulosten virhemarginaali kaikkien vastaajien tasolla (n=1000) on suurimmillaan +/- 3 %.