Valtakunnallinen heijastinpäivä

1.10.2024, klo 08.14

Valtakunnallista heijastinpäivää vietetään aina lokakuun ensimmäisenä päivänä.

Valtakunnallinen heijastinpäivä on Liikenneturvan vuonna 2013 lanseeraama teemapäivä, jonka tarkoituksena on muistuttaa heijastimien käytön tärkeydestä ja kannustaa ottamaan heijastimet käyttöön. Myös Autoliitto muistuttaa heijastimien ja heijastavien materiaalien käytön tärkeydestä.

Vaikka päivisin on vielä valoisaa, illat pimenevät jo yllättävän nopeasti. Tummissa vaatteissa liikkuva jää helposti autoilijoilta ja pyöräilijöiltä huomaamatta. Heijastimien käyttö lisää merkittävästi jalankulkijan näkyvyyttä liikenteessä. Nyt onkin viimeistään aika kiinnittää heijastimet ulkovaatteisiin tai kaivaa heijastinliivit ja heijastavat pipot laatikoista.

Autoliitto havainnollistaa videollaan, kuinka tärkeää on käyttää heijastinta tai heijastavia materiaaleja riippumatta siitä, onko tie valaistu vai ei.

Jalankulkijan näkyminen pimeällä

skip_embed

Videon näyttämiseen vaaditaan, että hyväksyt sivuston evästeet.