Ympäristötarrat sähköautolle | Autoliitto

Ympäristötarrat sähköautolle

Tarvitsenko ympäristötarroja täyssähköautolle, mikäli kohdemaina ovat esim. Tanska, Saksa, Itävalta, Ranska, Belgia, Alankomaat ja Hollanti?

Tämän hetken tilanteen mukaan aiotulle matkalle sähköautoon tarvitaan päästöihin liittyviä tarroja vain Saksan pienhiukkaspäästömerkki ja Ranskan ympäristövyöhyketarra.

TANSKA

Ympäristövyöhykkeet eivät koske minkäänlaisia henkilöautoja.

SAKSA

Vaikka pienhiukkaspäästöihin liittyvät ajorajoitukset koskevat vain bensiini- tai dieselkäyttöisiä autoja, pitää kaikissa autoissa olla päästömerkki. Sähköauto saa vihreän tarran.
Typen oksideihin liittyvä suunnitteilla oleva sininen tarra ei ole ainakaan toistaiseksi lainkaan käytössä eikä tarrasta ole tehty päätöstä.

ITÄVALTA

Mahdolliset ajokiellot/rajoitukset koskevat vain N-luokan ajoneuvoja (siis paketti- ja kuorma-autoja), ei lainkaan M1-luokan henkilöautoja.

RANSKA

Tarra nimeltään Certificats qualité de l’air = 'Crit'Air' on pakollinen kaikille ajoneuvoille, joilla aiotaan ajaa Ranskassa
ZCR-ympäristövyöhykkeellä (eli vyöhykkeillä, joilla liikennettä rajoitetaan pysyvästi) tai
ZPA-ympäristövyöhykkeillä, eli äkillisten suurten päästöjen vuoksi lyhyellä varoitusajalla julistettavilla suojelualueilla.
Lisätietoa Ranskan vyöhykkeistä ja tarroista Autoliiton sivuilla osoitteessa

BELGIA

Belgiassa ei ole käytössä tarroja, vaan ulkomainen auto pitää rekisteröidä maan autorekisterin ylläpitäjän tietokantaan.

Brysselissä rekisteröintivelvoite on voimassa elokuusta 2018 lähtien, mutta vieläkään ei ole linkkiä, jonka kautta rekisteröinnin voisi tehdä. Siirtymäaikaa on annettu 1.10.2018 asti, eli vaikka ulkomaista autoa ei ole rekisteröity Brysseliin, ei siitä seuraa mitään rangaistusta. Rekisteröinti on maksuton ja se on voimassa 3 vuotta. Ulkomainen sähköautokin pitää rekisteröidä. Vain Belgian rekisterissä olevat sähköautot saavat ajaa ympäristövyöhykkeellä ilman rekisteröintiä.

Antwerpenissä rekisteröintiä varten on olemassa linkki:

ALANKOMAAT

Ajorajoitukset koskevat useimmissa kaupungeissa vain N-luokan ajoneuvoja.
Rotterdamissa ajorajoitukset koskevat myös vanhoja (valmistettu ennen 1.7.1992) bensiini- ja dieselhenkilöautoja. Arnhemissä vanhoja dieselhenkilöautoja. Utrechtissä ajokiellot keskustaan koskevat (siis N-luokan lisäksi) ennen vuotta 2001 valmistettuja dieselhenkilöautoja.
Ei rekisteröintiä eikä tarroja.

Ohessa linkki reititysohjelman sivuille, jonka avulla voi saada selville, mitä tarroja tarvitaan missäkin kaupungissa: